Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.
Eerder deze week lanceerde CroFun, het nieuwe Belgische crowdfunding platform. Omdat we al gemerkt hadden dat crowdfunding in België nog niet dezelfde aandacht lijkt te krijgen als Kickstarter en Indiegogo internationaal wel krijgen, hebben wij besloten om regelmatig een Belgisch crowdfunding project in de kijker te zetten om dat zo te ondersteunen. Het eerste project waar we op deze manier jullie aandacht voor willen vragen is ‘Zoë Eisenhoet’ van Ianka Fleerackers.
“Zoë Eisenhoet is de vrouwelijke odysseus, Thelma & Louise in 1 persoon, Bridget Jones meets Indiana (Jones). Met dit personage creëer ik een tragikomische roadnovel, een cross-over tussen reisroman en lifestyleblog.”
Hier zie je de introfilm van het CroFun project:
Het leek ons alvast een interessant project en dus vroegen we aan Ianka zelf vanwaar dit initiatief en waarom crowdfunding zo belangrijk is voor haar.
Vanwaar de interesse om een boek te schrijven via crowdfunding en niet de klassieke manier?
Ik kies voor crowdfunding omdat ik met het magazine www.istoire.be dat ik samen met Rosemie Callewaert heb opgestart, de mogelijkheden van innovatieve manieren van lezen en schrijven wil onderzoeken. Een boek laten crowdfunden is daar een van, maar wat ik precies met Zoë Eisenhoet wil doen is daar een ander aspect van. Ik ben zelf nogal een voorstander van POD, ik erger mij aan de oplages die gedrukt worden om de drukkosten te verlagen maar die uiteindelijk in de vuilbak of op de ramsj geraken. Eveneens erger ik me aan het principe van ‘recht op retour’ dat in de boekensector geldt. Als je dat principe aan bedrijfsmensen zou voorleggen zouden ze gewoonweg in de lach schieten.
Crowdfunding zou je kunnen zien als een ‘presale’ van je boek. Wie doneert krijgt je boek als beloning terug. Hebben de mensen binnen je netwerk interesse in je verhaal en zijn ze bereid ervoor te betalen dan heb je nog voor je boek gedrukt is een afzetmarkt. Bij uitgeverijen die bedrijfsliteratuur uitgeven is een variant hiervan al in zwang. Wanneer een bedrijfsleider een boek wil schrijven over changemanagement dan moet hij zelf al een bepaalde hoeveelheid boeken kopen. Meestal geeft die bedrijfsleider zijn boek aan relaties en zijn zulke boeken vaak ook een visitekaartje voor zijn lezingen.
Natuurlijk is crowdfunding meer dan alleen een presale. Heel wat factoren bepalen of je funding slaagt of niet: vb is het platform zelf wel gebruiksvriendelijk en gekend genoeg? Heb je een (groot) netwerk dat bereid is je te steunen of zijn het eerder meepraters? Heb je het juiste netwerk voor jouw project? En uiteraard ook: hoe breng je zelf je boodschap over? Het zijn allemaal facetten die ik nu aan het ontdekken ben.Zo breng ik momenteel ook de waarde van mijn netwerk in kaart en zal daar over 3 maanden, wanneer mijn fundingperiode is afgesloten, mijn conclusies over trekken.
Naast het uitproberen van Crowdfunding wil ik ook experimenteren met nieuwe concepten, nieuwe manieren en kanalen om je verhaal te vertellen. Aangezien ik ondernemend van aard ben en dus gesteld op mijn onafhankelijkheid, ben ik als een kind dat liever valt en weer opstaat dan constant het handje vastgehouden te worden. Vandaar mijn keuze om crowdfunding uit te proberen en niet meteen naar een uitgever te stappen.
Het is bovendien maar de vraag of een uitgever interesse heeft in een traject als het mijne. Een boek eerst als vervolgverhaal online verspreiden is niet meteen het proces dat een uitgever doorgaans doorloopt met een auteur. Mocht ik daarin verkeerd zijn, ik sta zeker open voor een gesprek.
In welke mate heeft je eerste digitaal project (iPad interactief prentenboek Wolfie) je nieuwe project richting gegeven? Welke learnings neem je mee?
Heel wat. Dat je de toewijding en passie van anderen nodig hebt naast die van jezelf. Dat de marketing van je boek ontzettend belangrijk is en dat dat veel tijd vraagt. Dat de beste promotie niet noodzakelijk ligt bij de klassieke media, maar net die kanalen die nog in groei zijn. Dat veel volk bereiken niet betekend dat je resultaten boekt. Dat je als auteur je werk als een product moet durven zien en dat je wil verkopen. Dat de eerste zijn niet betekent meer verkopen. Maar vooral dat er dankzij het internet ongelooflijk mooie opportuniteiten zijn voor schrijvers en dat je moet durven ze uit te proberen.
Hoeveel impact hebben de lezers op het uiteindelijke verhaal?
Dat wil ik zelf nog wat aftasten. Het is niet zo dat ik hen alles laat bepalen. Er zullen bepaalde facetten zijn waarbij ik hun feedback vraag, hun raad als het om bepaalde expertises gaat. Maar alleen in het schrijfproces. Wanneer het boek online gaat zal het verhaal niet meer veranderen.
Het ‘boek’ wordt verteld vanuit verschillende dimensies – welke extra mogelijkheden zie je als je je verhaal in ‘3D’ kan vertellen?
Een klassiek boek ligt om en bij de 3 maanden in de boekenketen. Daarna worden ze uit de rekken gehaald en vervangen door de nieuwe oogst. Onafhankelijke boekhandels zijn daar gelukkig uitzonderingen op. Om de levensduur van een boek te verlengen creëer ik een voorspel en geef ik een dessertje. Ik deel wat vooraf gaat aan het maken van het boek met mijn lezers, ik geef ze het boek zelf, en laat ze achteraf nog nagenieten door souvenirs aan te bieden.
Met 3D- vertellen bedoel ik dat ik het verhaal vanuit verschillende vertelstandpunten wil brengen. Daarbij zal ik de grens tussen fictie en non-fictie overschrijden. Concreet houdt dat in dat ik mijn personage zal laten leven via sociale media als twitter en de lifestyleblog die ze er op na houdt. Die blog brengt nieuws en trends over actuele lifestyle. Zoë Eisenhoet kan bvb meedingen naar de Weekend Knack Blog awards, is aanwezig op allerlei events waarover ze dan blogt. Je krijgt haar lifestyletweets te lezen en kan erop reageren.
Wil je meer over Zoë zelf te weten komen dan kom je in het fictieve literaire verhaal terecht. Dat krijg je wekelijks als vervolgverhaal te lezen. Zie het als kijken naar je favoriete tv reeks. Elke week een aflevering en wil je meer dan druk je op de rode knop. \
En als derde ‘vertelstandpunt’ wil ik lifestyle elementen uit het verhaal tastbaar maken en aanbieden dmv give-aways en akties. Voor deze fase is het belangrijk dat ik ook samenwerkingen met enkele brands kan realiseren. Webwinkel www.luxury4you.nl is alvast zo’n partner geworden. Mochten er nog merken zich aangesproken voelen, ze kunnen me bereiken via de website www.zoeeisenhoet.com of via www.istoire.be
En hoe krijg je dat dan uiteindelijk dan toch nog in een klassiek boek?
Ik zoek nog uit of ik het boek meer dan een optelsom van de vervolgverhalen kan laten zijn. De donateurs zijn alvast zeker van hun exemplaar van het boek dat voor hen in een limited edition zal gedrukt worden. Of het boek ook een ‘unlimited’ edition krijgt zal afhangen van de respons van de lezers of de interesse van uitgeverijen.
Ondersteun dit verhaal en investeer via http://www.crofun.be/nl/project/zoe-eisenhoet-een-roadnovel-in-feuilleton
Verder lezen over Crowdfunding
Automotive20.08.2014
De Skully AR-1 is de de Google Glass van motorhelmen
Gadgets14.08.2014
Zwevende Bluetooth Speaker
Gadgets06.01.2014
Magnic Light iC, een intelligente contactloze dynamo
Web12.11.2013
Samen schrijven aan jouw nieuws met NewsMonkey, de nieuwe Belgische nieuwssite
Marketing25.03.2013
Crowdfunding, nog in kinderschoenen in België.
Gadgets19.01.2013
Het dunste horloge ter wereld
Web10.01.2013
Kickstarter in 2012: 2,2 miljoen gebruikers investeren $319 miljoen
Web04.10.2012