Web23.04.2015

Mobile first: de nieuwe regels van Google


Is je website niet geschikt voor het kleine scherm? Dan straft Google je genadeloos af.

Google verandert zijn algoritmes voor zijn zoekmachine regelmatig om de meest relevante zoekresultaten bovenaan te krijgen. De laatste update draait volledig om mobiele ervaringen: is je website niet geschikt voor het kleine scherm? Dan straft Google je genadeloos af.

De zoekmachinegigant Google vernieuwt regelmatig zijn indexeringsmethoden. Met één groot, overkoepelend doel: de gebruiker van de zoekmachine de beste ervaring voor te schotelen. En dat wordt dus gerealiseerd door de beste, meest relevante zoekresultaten bovenaan te zetten.

Digitale strategie

Andere redenen om algoritmes te veranderen, zoals het dwarszitten van de Europese Unie, zijn geruchten en eigenlijk is het niet belangrijk waarom Google de methodes aanpast. Het gaat erom wat jij als ondernemer en marketeer moet veranderen in je digitale strategie om relevant te blijven voor Google, maar nog meer voor je klant of prospect.

Op 21 april jongstleden werden de nieuwste wijzigingen doorgevoerd, waarbij mobiel centraal staat. Websites die op mobiele apparaten goed bruikbaar zijn, worden door Google voorgetrokken. Op termijn worden websites die niet mobielvriendelijk zijn, zelfs weggelaten uit de mobiele zoekresultaten. Je kunt ze namelijk toch niet goed bekijken op die apparaten.

Waar let Google op?

Maar wat is mobielvriendelijk? Ten eerste let Google op de leesbaarheid van de content op de website. Inzoomen om de tekst te kunnen lezen en vervolgens horizontaal scrollen om de zinnen te kunnen lezen, is een duidelijke no-go. Een groter lettertype scoort ook beter. Google adviseert zelf een grootte van 16 pixels.

Vervolgens moeten de visuele elementen ook mobielvriendelijk zijn. Dat betekent bijvoorbeeld dat knoppen of menu’s groot genoeg moeten zijn en ruime afstand van elkaar hebben, zodat je niet op twee buttons tegelijk drukt bij de mobiele variant. Google adviseert een ruimte van minimaal 7 millimeter in hoogte of breedte.

responsive_vs_adaptive
responsive_vs_adaptive

Liever responsive dan adaptive

Google geeft overigens voorrang aan websites die responsive zijn en zich dus qua ontwerp en indeling automatisch aanpassen aan de schermgrootte. Dat wordt geprefereerd boven een aparte website, zoals een m.website.nl, of adaptive design, waarbij niet alleen de layout verandert, maar ook de functies.

Als je maar één leerpunt meeneemt uit deze blog en de veranderingen die Google heeft geïntroduceerd, laat het dan Google’s focus op de gebruiker zijn. Ga niet mobiel of responsive om Google te pleasen, doe het om de juiste ervaring te bieden aan klanten en prospects. Jij hebt het antwoord op het probleem van de klant; hoe graag wil je dat prospects die oplossing vinden?

Door: Jeroen Staehle, marketingmanager EPiServer Benelux.

Verder lezen over Google

De nieuwe Google Nest Hub komt naar België

Google Nest kondigt vandaag de komst van de tweede generatie van de Nest Hub naar België aan. De nieuwe Nest Hub is gebaseerd op dezelfde audiotechnologie als Nest Audio en heeft 50% meer bas dan de originele Hub. Lui...

Gadgets08.04.2021

De nieuwe Google Nest Hub komt naar België

Verbeter je slaap met de nieuwste functie
Google Search 1 jaar later: het coronavirus

Precies één jaar na de eerste coronabesmetting in ons land duikt Google in de zoektermen. Hoe anders waren de coronagerelateerde vragen aan het begin van de pandemie in vergelijking met 2021? En wat zijn de meest gegoo...

Web08.02.2021

Google Search 1 jaar later: het coronavirus

Google Routines nu ook beschikbaar voor Google Assistent in België

De Google Assistent maakt het leven opnieuw wat eenvoudiger. De voortaan ook in België beschikbare feature Routines maakt het mogelijk om met één bevel of op één moment een reeks handelingen te laten uitvoeren. Met...

Web27.01.2021

Google Routines nu ook beschikbaar voor Google Assistent in België

Wat waren de populairste Google-zoektermen in 2020 in België?

Zoals ieder jaar deelt Google de lijst met de meest trending zoekopdrachten van 2020 in België. Dit zijn de zoekopdrachten die de sterkste stijging kenden in vergelijking met 2019. Of anders gezegd: wat was dit jaar hot...

Web10.12.2020

Wat waren de populairste Google-zoektermen in 2020 in België?

COVID-19, creatieve lockdowns en Amerikaanse verkiezingen
Google komt met BERT: zoekresultaten worden aanzienlijk relevanter

Google staat op het punt om een grote algoritme-wijziging uit te voeren die van invloed kan zijn op 10 procent van alle zoekresultaten. Het is een gevalletje van "hate it or love it" want grote kans dat ook de top 10 zoe...

Marketing20.08.2020

Google komt met BERT: zoekresultaten worden aanzienlijk relevanter

Bidirectional Encoder Representations from Transformers
Google koopt Fitbit voor 2 miljard dollar

We schreven eerder al dat Google interesse had getoond in Fitbit en zelfs al een bod had gedaan, maar hoeveel dat was en of dat door zou gaan, dat was nog onzeker. Inmiddels is het duidelijk: Google koopt Fitbit voor een...

Gadgets06.11.2019

Google koopt Fitbit voor 2 miljard dollar

Het Google jaaroverzicht van 2017!

Vandaag onthulde Google de meest trending zoekopdrachten van 2017 in België. Waar hebben we in 2017 het meest op gegoogeld? Wat waren de belangrijkste zoekopdrachten en onderwerpen? Dit zijn de zoekopdrachten die de ste...

Web14.12.2017

Het Google jaaroverzicht van 2017!

Dit was er trending in 2017
Google verbetert vertaling Nederlands-Engels

De vertalingen van Google Translate zijn lang niet altijd perfect, maar vanaf vandaag is de vertaling-dienst sterk verbeterd. De vertalingen tussen Engels en Nederlands (in beide richtingen) zullen vele malen begrijpelij...

Technology19.04.2017

Google verbetert vertaling Nederlands-Engels