Toen een paar weken geleden bekend werd dat het NSA al enkele jaren toegang had tot email accounts van Amerikaanse en andere wereldburgers was de verontwaardiging – terecht – groot. Maar wie denkt dat het NSA de emails zelf naleest, schat de situatie verkeerd in. Het NSA heeft meer interesse in de ‘informatie over de informatie’, of de meta-data die meegestuurd wordt met de emails. Die geeft namelijk een veel breder zicht op de patronen en gewoontes van de verdachte in kwestie dan de effectieve inhoud van de emails. Als je dus een terroristisch netwerk wilt ontwarren, dan ga je voor de metadata en begin je daarin te grasduinen.
Het MIT nam dit uitgangspunt en heeft nu een online tool gelanceerd dat exact doet wat het NSA kan doen met je gegevens: inzicht krijgen in de metadata en zo zoeken naar patronen. Het project, onder de titel ‘Immersion, a people-centric view of your email life’ toont duidelijk aan met wie je nauw betrokken bent, en dat zorgt soms voor vreemde resultaten. Je kan je inschrijven op het programma via de ‘Immersion’ website en na wat analyse-werk (een kwestie van minuten in mijn geval) geeft de software je een visuele voorstelling terug van jaren geschiedenis van je inbox. Leuk om te doen, bevreemdend als je begint na te denken dat dit zo makkelijk naar boven te spitten is.
Het ziet er ongeveer zo uit: de namen van de correspondenten zijn verborgen, maar de relatieve grootte van de bubble maken de diepte van de relatie duidelijk.
Je kan Immersion hier vinden, of bekijk hieronder de video van MIT zelf met de uitleg achter het programma.
Immersion: Beneath the surface from Deepak Jagdish on Vimeo.
Verder lezen over E-mail
Web07.08.2014
Gmail werkt nu ook met niet-Latijnse tekens in e-mail adressen
Marketing09.07.2014
MIT en Dropbox lanceren Inbox, een Next-Generation email platform
Algemeen26.02.2014
Facebook gaat stoppen met de @facebook.com mailadressen
Marketing15.05.2013
Lang leve de e-mail (& e-mailmarketing) [infographic]
Marketing10.04.2013
Nederlandse studie geeft E-mailmarketing een prominentere positie in de marketingmix
Web19.03.2013
Dropbox neemt nieuwe e-mailapp Mailbox over
Marketing11.03.2013
Tips voor email marketeers [white paper]
Web19.02.2013