Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Steeds meer bedrijven in Nederland maken er werk van om Big Data-toepassingen in hun eigen organisatie op te bouwen. Dat blijkt uit recent onderzoek in Nederland. Een derde van de ruim 100 ondervraagden is al ruim twee jaar bezig en de helft is hier afgelopen jaar mee aan de slag gegaan.
De meeste organisaties weten nog niet voldoende van Big Data om dergelijke projecten succesvol uit te voeren. Daarom gaan veel bedrijven een intensieve samenwerking aan met IT-medewerkers, omdat business-informatie wordt gezocht in verzamelde data en dat hier complexe techniek aan ten grondslag ligt.
Samenwerken
Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de kennis van de ondervraagden op het gebied van Big Data met achterliggende vragen over data governance, de toepassing van data lakes en de ontwikkeling van informatie-analysekennis. Ook werd er geïnformeerd naar de samenwerking tussen de business en de IT-afdelingen. Het blijkt dat in 27 procent van de gevallen de IT-afdeling de aanjager is van Big Data-projecten. In 9 procent van de gevallen is het bedrijf zelf de initiator. In een derde van de gevallen zorgen de informatiespecialisten ervoor dat de vereiste software wordt aangeschaft, maar in een vergelijkbaar deel van de gevallen zoekt de business zijn zijn eigen gewenste software.
Kennisniveau
Uit het onderzoek blijkt dat er op een aantal fronten nog wat vraagtekens geplaatst kunnen worden. Zo weet de helft van de ondervraagden niet of de rest van de organisatie de juiste kennis in huis hebben om Big Data-projecten succesvol uit te voeren. Het is voor veel mensen nieuw en weten niet waar ze moeten beginnen. Een derde zegt dat de techniek en de gewenste data intussen voorhanden zijn, maar dat men zeker nog veel moet experimenteren en meer projecten moet uitvoeren om de kennis op het gewenste niveau te krijgen.
Effectief met data-analyse omgaan
Er zijn twee dingen nodig als je met data-analyse aan de slag wil:
- 1. Eerst moet je weten welke data je hebt om te onderzoeken. Dit klinkt voor de hand liggend, maar als je weet wat je data is, welke kwaliteit het heeft, wat de bron is en wie de eigenaar daarvan is en dat blijkt soms nog best lastig te zijn.
- 2. Ten tweede moet je de data die men wil onderzoeken beschikbaar stellen in een Business Data Lake: een data-opslagomgeving waar men alle soorten data beschikbaar kan stellen die voor de data-analyse nodig is. Dit kan data zijn uit allerlei mogelijke bronnen, van e-mail tot twitterberichten en marketingdata.
Big Data verovert Nederland. Het effectief inrichten van een Business Data Lake wordt niet alleen interessanter, maar het is ook een vereiste is om de grote hoeveelheid data die beschikbaar is te kunnen beheren en analyseren.
Verder lezen over Big Data
Mobile26.02.2016
De droomfabriek van 5G maar we missen alleen een regisseur
Als alles aangesloten is op het internet veranderden huidige waarden.Technology23.06.2015
City of Things: Antwerpen wil bewoners en bezoekers gaan volgen
Privacy zal beschermd zijnAutomotive10.02.2014
Michelin start met Big Data project in 5 landen
Marketing29.05.2013
Verslag van IAB ThinkDigital: real time, big data, second screening & nog veel meer
Web14.03.2013
Nicholas Feltron lanceert zijn jaarrapport 2012
Web18.01.2013