Web28.09.2015

​Big Data-projecten veroveren Nederland


Steeds meer bedrijven in Nederland maken er werk van om Big Data-toepassingen in hun eigen organisatie op te bouwen. Dat blijkt uit recent onderzoek in Nederland. Een derde van de ruim 100 ondervraagden is al ruim twee jaar bezig en de helft is hier afgelopen jaar mee aan de slag gegaan.

De meeste organisaties weten nog niet voldoende van Big Data om dergelijke projecten succesvol uit te voeren. Daarom gaan veel bedrijven een intensieve samenwerking aan met IT-medewerkers, omdat business-informatie wordt gezocht in verzamelde data en dat hier complexe techniek aan ten grondslag ligt.

Samenwerken

Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de kennis van de ondervraagden op het gebied van Big Data met achterliggende vragen over data governance, de toepassing van data lakes en de ontwikkeling van informatie-analysekennis. Ook werd er geïnformeerd naar de samenwerking tussen de business en de IT-afdelingen. Het blijkt dat in 27 procent van de gevallen de IT-afdeling de aanjager is van Big Data-projecten. In 9 procent van de gevallen is het bedrijf zelf de initiator. In een derde van de gevallen zorgen de informatiespecialisten ervoor dat de vereiste software wordt aangeschaft, maar in een vergelijkbaar deel van de gevallen zoekt de business zijn zijn eigen gewenste software.

Kennisniveau

Uit het onderzoek blijkt dat er op een aantal fronten nog wat vraagtekens geplaatst kunnen worden. Zo weet de helft van de ondervraagden niet of de rest van de organisatie de juiste kennis in huis hebben om Big Data-projecten succesvol uit te voeren. Het is voor veel mensen nieuw en weten niet waar ze moeten beginnen. Een derde zegt dat de techniek en de gewenste data intussen voorhanden zijn, maar dat men zeker nog veel moet experimenteren en meer projecten moet uitvoeren om de kennis op het gewenste niveau te krijgen.

Effectief met data-analyse omgaan

Er zijn twee dingen nodig als je met data-analyse aan de slag wil:

  • 1. Eerst moet je weten welke data je hebt om te onderzoeken. Dit klinkt voor de hand liggend, maar als je weet wat je data is, welke kwaliteit het heeft, wat de bron is en wie de eigenaar daarvan is en dat blijkt soms nog best lastig te zijn.
  • 2. Ten tweede moet je de data die men wil onderzoeken beschikbaar stellen in een Business Data Lake: een data-opslagomgeving waar men alle soorten data beschikbaar kan stellen die voor de data-analyse nodig is. Dit kan data zijn uit allerlei mogelijke bronnen, van e-mail tot twitterberichten en marketingdata.

Big Data verovert Nederland. Het effectief inrichten van een Business Data Lake wordt niet alleen interessanter, maar het is ook een vereiste is om de grote hoeveelheid data die beschikbaar is te kunnen beheren en analyseren.

Verder lezen over Big Data

De droomfabriek van 5G maar we missen alleen een regisseur

Mobile26.02.2016

De droomfabriek van 5G maar we missen alleen een regisseur

Als alles aangesloten is op het internet veranderden huidige waarden.
City of Things: Antwerpen wil bewoners en bezoekers gaan volgen

Antwerpen wil nog dit jaar van start gaan met een initiatief om de verplaatsingen van inwoners en de vele bezoekers te volgen. Met het project ‘City of Things’ zullen op diverse locaties in de stad sensoren worden op...

Technology23.06.2015

City of Things: Antwerpen wil bewoners en bezoekers gaan volgen

Privacy zal beschermd zijn
Michelin start met Big Data project in 5 landen

's Werelds grootste bandenfabrikant Michelin maakte afgelopen donderdag in Innsbruck bekend dat het bedrijf met een uniek wetenschappelijk project start waarbij in 3.000 auto’s in Europa het rijgedrag van de bestuurder...

Automotive10.02.2014

Michelin start met Big Data project in 5 landen

Verslag van IAB ThinkDigital: real time, big data, second screening & nog veel meer

Gisteren was The Egg in Brussel even het digitale middelpunt van ons land tijdens IAB ThinkDigital. Uiteraard was Belgian Cowboys er ook bij. In digitale marketing zijn er tegenwoordig heel wat hete hangijzers - issu...

Marketing29.05.2013

Verslag van IAB ThinkDigital: real time, big data, second screening & nog veel meer

Nicholas Feltron lanceert zijn jaarrapport 2012

Nicholas Feltron kwam de laatste maanden vooral in het nieuws met zijn Facebook Timeline redesign, maar reeds sinds 2005 maakt hij elk jaar een persoonlijk jaarverslag op. Op zich is het niets bijzonders, ware het niet...

Web14.03.2013

Nicholas Feltron lanceert zijn jaarrapport 2012

Foursquare toont de ‘hotspots’ in de hele wereld

Of anders gezegd, hoe zien een half miljard Foursquare check-ins eruit? Het valt misschien niet meer zo op als toen Foursquare nog nieuw was en iedereen elke check-in ook op Twitter gooide, maar het mag duidelijk zijn da...

Web18.01.2013

Foursquare toont de ‘hotspots’ in de hele wereld