Technology12.03.2013

TomTom: de ochtendspits met meer dan 10.000 km file


TomTom statistieken

Een barre vriesnacht en hevige sneeuwval deze ochtend heeft overal in het land voor een bijzonder drukke én vroege ochtendspits gezorgd. Records werden gebroken, reizigers zaten vast, strooidiensten krijgen kritiek, ministers geven uitleg, diegene die kan, werkt thuis. TomTom, bekend van de GPS satelliet navigatie systemen, verspreidde eerder deze middag de volgende statistieken, gebaseerd op hun eigen data;

De piek was er al om 8.35u deze ochtend. Op dat uur heeft het TomTom Traffic Centre een maximum van 10.049 km files en vertragingen gemeten op de Belgische wegen. Het grootst aantal files, in totaal 3.640, is gemeten om 8.42u. Om 8.40u was er volgens het TomTom Traffic Centre een totale wachttijd van 495,2 uur op de Belgische wegen.

  • De langste file mat 102,6km en viel te noteren op de E42 en A15, van Luik naar Soignies. Dit was om 8.32 uur.
  • De tweede langste file stond op de E17, van Kortrijk naar Antwerpen. Daar heeft het TomTom Traffic Centre 99,5km file gemeten.
  • Ook op de E40 van Brugge naar Brussel stond 94,2km file.
  • De file met de meeste vertraging stond op de R0 (ring Brussel), van Braine-le-Château naar Braine-l’Alleud, om 8.09 uur zorgde deze file voor 244 minuten (4 uur) extra reistijd.
En waarom meet TomTom zo veel km files? Volgens eigen zeggen:
TomTom High Definition Traffic™ is de meest actuele en waardevolle verkeersinformatie beschikbaar, in drie opzichten. Het biedt eerst en vooral de hoogste filenauwkeurigheid en daarnaast de hoogste updatefrequentie en de grootste kilometerdekking op ons wegennet. Net daarom geeft TomTom veel hogere filecijfers mee, omdat het ook files meet op secundaire wegen en zelfs op de kleinere dorpsstraten. TomTom HD Traffic is een revolutie in verkeersinformatie, het biedt tot wel vijf keer meer file-updates en tot wel tien keer meer wegendekking!
Zo nu weet u het ook, inclusief secundaire en tertiaire wegen stond er deze morgen dus meer dan 10.000 km file. De volgende sneeuwochtend weet ik dus wat te doen: mezelf nog eens omdraaien.