Technology05.02.2016

Dronevertising!


Gastartikel door Dennis De Cat:

Meer info: Facebook / LinkedIn / Slideshare / THoM

Drones zijn in, ongelofelijk in!

Iedereen die de kans kreeg om de Websummit in Dublin of The Next Web Conference in Amsterdam te bezoeken zou reeds overtuigd moeten zijn van het idee dat technologie de bovenhand krijgt, ook in marketing. Dronevertising is het gebruik van een of meerdere onbemande drones voor advertentie- en marketing communicatie doeleinden. Mijn voorspelling? Dronevertising komt in 2016 naar België. En het zal jou onderscheiden van de anderen.

Een eerste succesvolle dronevertising campagne werd in Rusland uitgevoerd door het fast food merk “Wokker”. Bekijk de volledige video van de campagne hier:


Dit bedrijf wou bedienden die in een kantoor voor financiële diensten werken in de buurt van “Wokker” eraan herinneren dat ze altijd voor hen paraat staan, ook tijdens de lunchpauze. De startup Dronecast, ‘s werelds eerste provider van advertising en promotionele diensten op basis van drones ging deze uitdaging aan. Wokker rapporteerde dat de verkopen tijdens de campagneperiode als een vuurpijl omhoogschoten met meer dan 40%. De campagne bracht een uitmuntende ROI op.

Kan u zich het potentieel voor uw industrie voorstellen? Hieronder heb ik een aantal ideeën opgesomd die jou klaarstomen voor dronevertising in 2016:

Voor retailers: Kies het geografische gebied rond jouw winkel dat je wil bereiken. Stuur jouw licht- en geluid uitzendende drone richting dit gebied. Vervolgens kan de drone coupons/flyers laten vallen die mensen uitnodigen om jouw winkel te bezoeken en er een kijkje te nemen. Uiteraard zal je een korting aanbieden op één van de producten waarop je een hoge marge behaalt. Kan je je de mogelijkheden al inbeelden wanneer je een winkel hebt in één van de drukste winkelstraten van de stad? De ideale manier om op te vallen, toch?

Voor evenementorganisatoren: Creëer een uniek ‘exclusief’ verhaal rond jouw evenement via een ‘drone invite’. Vlieg rond de meest populaire stedelijke gebieden en richt je laserlichten op mensen die het best passen binnen de doelgroep van jouw evenement. Net als een politiewagen die je oproept om je naar de zijkant van de baan te begeven via LED communicatie, kan je een bericht weergeven dat gasten op een engagerende manier uitnodigt (vb. Volg mij naar het beste feestje ooit!).

Voor merken die lichte objecten produceren (vb. condooms): Neem een ‘top topical’ kalender (die kan je hier vinden), kies een relevante gelegenheid om aanwezig te zijn in het leven van je consument (vb. valentijn), kies een impactvolle locatie waar je een zo groot mogelijk spill-over effect hebt in termen van reach en… drop je product (vb. drop condooms tussen kussende koppels) en display fascinerende berichten. Op die manier zal je inspelen op de meest recente trend van contextuele marketing.

Dus, in het kort, enkele van de meest voor de hand liggende voordelen van dronevertising voor marketers:

  • Je bouwt een ‘uniqueness’ rond jouw merk omdat erg weinig concurrenten op deze opportuniteit inspelen.
  • Voeg een toets van creativiteit toe en ‘earned media’ zal bij jou aankloppen. Journalisten en bloggers happen naar een advertentieprimeur dat de aandacht trekt.
  • Je bent een schoolvoorbeeld van een ‘mobile-first’ campagnelancering omdat je in essentie mensen bereikt die voordeel halen uit jouw boodschap of promotionele dienst wanneer ze hun gsm gebruiken.
  • Het schept de mogelijkheid om een best practice te implementeren in hypertargeting aangezien je je richt tot een hyper-lokaal publiek.
  • Voorlopig is het goedkoop! Een drone huren voor advertentiedoeleinden kan al voor €500 per dag. Begin je CPM’s alvast te berekenen en bereid je voor om verbluft te worden door de effectiviteit van deze nieuwe trend als reach medium.

We bevinden ons slechts in de beginfase. Toekomstige opportuniteiten worden nog impactvoller. Drones worden steeds gesofisticeerder in termen van gewicht, stabiliteit en autonomie, etc. In 2016 zullen drones jouw perfecte ‘partners in crime’ zijn voor guerrilla marketing strijden en voor het overwinnen van jouw plek in het ‘earned media’ landschap. Zij die nu experimenteren, zullen de vruchten plukken van innovatieve ‘brand building’ wanneer dronevertising in de toekomst boomt.

Merk jij opportuniteiten voor jouw merk op maar weet je niet hoe je het in jouw strategie kan implementeren? Contacteer The House of Marketing of stuur een mail naar dennis.de.cat@thom.eu.

Verder lezen over Advertising

Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen

De Belgian Association of Marketing (officieel B:A/M!) – en voorloper IAB Belgium – hebben de Matrix-studie nu al voor de negende keer uitgevoerd. Dit keer werkten 578 communicatieprofessionals waaronder adverteerder...

Marketing07.06.2019

Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen

Influencer marketing in de lift
Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!

De zomer komt eraan, dus vinden veel mannen het nodig om 'in shape' te geraken. Dat is nochtans niet nodig volgens AXE! Nog tot 11 mei kunnen mannen, samen met de AXE male grooming experts, op zoek naar hun 'magic' om di...

Marketing26.04.2016

Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!

Naar-Pringles-geurende kaarsen

Kaarsen die geuren – toegegeven, dit werkwoord is misschien niet helemaal op zijn plaats – naar Pringles. Korte pauze om het te laten doordringen. Jup, de chipsfabrikant brengt een reeks kaarsen op de markt met drie...

Marketing01.12.2015

Naar-Pringles-geurende kaarsen

Eindelijk
Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Drie onderzoekers van de KU Leuven gaan het eerste "space billboard" ooit lanceren. Ze doen dat om op die manier het onderzoek naar CubeSats, een nieuw type satelliet, te steunen. Die CubeSats zijn volgens hen perfect om...

Technology30.11.2015

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Boondoggle rekruteert adblockers

Boondoggle is op zoek naar versterking. Om de juiste mensen te rekruteren, pakt het bureau uit met een opmerkelijke campagne op de grootste Belgische marketing- en communicatiewebsites: een banner die alleen te zien is v...

Marketing26.11.2015

Boondoggle rekruteert adblockers

Rekruteren via een banner die alleen te zien is voor mensen die een adblocker gebruiken
Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen

"Ad blocking" - bij adverteerders sowieso al één van de meest besproken termen van het voorbije jaar - wordt bij deze een nog belangrijker punt op de agenda. Steun ervoor komt deze keer namelijk uit onverwachte hoek: d...

Mobile23.11.2015

Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen

Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies

‘Free Spirits’ is een mini-docuserie van het Belgische biermerk Primus met als onderwerp om gelijkgestemde eigenzinnige zielen te portretteren. De serie volgt een aantal mensen die hun eigen weg volgen en bewuste keu...

Marketing05.08.2015

Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies

Instagram-advertentie Michael Kors genereert 370% meer likes

Vijf dagen geleden was het merk Michael Kors het eerste merk dat advertenties mocht plaatsen op Instagram. Nitrogram, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de gegevens van Instagram, keek grondig naar de campagne...

Marketing07.11.2013

Instagram-advertentie Michael Kors genereert 370% meer likes

Verder lezen over Drone

Drone review: Parrot Bebop 2

Drones worden populairder, dus het werd tijd dat we er één gingen testen. Ik had nog nooit met een drone gevlogen en vliegtuigen crashen in GTA is één van mijn specialiteiten. De afgelopen weken heb ik mogen spelen m...

Gadgets25.10.2016

Drone review: Parrot Bebop 2

Amazon maakt werk van Drone Delivery (video)

Nee, het is er nog niet, maar bij Amazon maken ze er wel al behoorlijk werk van; de levering van bestellingen en pakketjes met drones. In onderstaande video hebben ze kersverse medewerker Jeremy Clarkson ingezet om te d...

Technology30.11.2015

Amazon maakt werk van Drone Delivery (video)

De service is nog niet live, maar Jeremy Clarkson legt uit hoe het werkt
Unieke beelden: Een Drone vliegt over de Chinese muur

De ruim 6.000 kilometer lange Chinese Muur is de beroemde uit aarde en stenen opgetrokken verdedigingslinie in het noorden van China. De muur, die in het Chinees lange muur van 10.000 li heet, moest het Chinees Keizerrij...

Travel26.08.2015

Unieke beelden: Een Drone vliegt over de Chinese muur

The Internet of Flying Things!
Vliegende mannequins, modemerk gebruikt drones

Black Friday, de dag na Thanksgiving Day is inmiddels een wereldwijd fenomeen aan het worden. Merken doen er alles aan om klanten te lokken. In Brazilië hebben ze wel een heel originele manier gevonden om dit te do...

Marketing15.12.2014

Vliegende mannequins, modemerk gebruikt drones

Gratis internet verspreidende Facebook Drones worden vanaf 2015 getest

Werden drones voorheen alleen voor militaire missies ingezet, inmiddels worden drones voor van alles en nog wat gemaakt.  Voor het maken van prachtige beelden tot het bezorgen van pakketjes.  Facebook wil nu...

Technology08.10.2014

Gratis internet verspreidende Facebook Drones worden vanaf 2015 getest

Phantom 2 Vision Plus

DJI heeft een hernieuwde versie van de populaire Phantom 2 op de markt gebracht. De Phantom 2 Vision Plus is verbeterd op het gebied van bestuurbaarheid met een ingebouwd stabilisatiesysteem waardoor luchtopnamen nu...

Gadgets10.04.2014

Phantom 2 Vision Plus

Nieuwe Renault concept car heeft een drone aan boord

Renault's nieuwe concept car, de Kwid, zit boordevol futuristische ideeën, zoals bijvoorbeeld een quadrocopter drone die vanaf het dak van de auto gelanceerd kan worden. Kwid was voor het eerst te zien op de 20...

Automotive12.02.2014

Nieuwe Renault concept car heeft een drone aan boord

Luchtfotografie nooit eerder zo makkelijk dankzij de Phantom Vision

Iedereen dat iets van betaalbare drones afweet, heeft ongetwijfeld al wel eens gelezen over de Phantom. De originele Phantom van DJI was mogelijks de meest volledige drone die je out-of-the-box kon kopen, volledig met GP...

Gadgets12.11.2013

Luchtfotografie nooit eerder zo makkelijk dankzij de Phantom Vision