Social12.11.2013

Facebook herkent (liefdes)relaties


Facebook lanceert Graph Search

Op Facebook kun je aangeven wat je relatie tot andere Facebookgebruikers is. Familie (zoon, kleindochter, neef, stiefdochter) en relatie (getrouwd, uit elkaar, “het is ingewikkeld”), allerlei statussen zijn mogelijk.

Maar ook zonder dat je zelf actief aangeeft welke relatie je hebt tot je Facebookvrienden, kan je uitzoeken hoe mensen zich tot elkaar verhouden, zo hebben onderzoekers aan de Cornell University Lars Backstrom en Jon Kleinberg ontdekt. Ze hebben hiervoor data van ruim 1 miljoen Facebookleden gebruikt die hun relatie op Facebook hadden gedefinieerd.

Door twee jaar lang, iedere twee maanden naar de onderlinge verbanden te kijken, hebben ze patronen ontdekt waarmee ze met 60% zekerheid kunnen vaststellen of mensen die hun onderlinge relatie niet openbaar op Facebook hebben staan, toch een relatie hebben.

Op zich wel voor te stellen hoe dit werkt. Wanneer je een relatie hebt, ga je vaker samen naar dezelfde events en heb je vaak gemeenschappelijke vrienden. deze gemeenschappelijke vrienden hoeven dan niet perse een connectie met elkaar te hebben, de “brug” tussen die groep vrienden is je relatie.

A crucial task in the analysis of on-line social-networking systems is to identify important people — those linked by strong social ties — within an individual’s network neighborhood. Here we investigate this question for a particular category of strong ties, those involving spouses or romantic partners. We organize our analysis around a basic question: given all the connections among a person’s friends, can you recognize his or her romantic partner from the network structure alone? Using data from a large sample of Facebook users, we find that this task can be accomplished with high accuracy, but doing so requires the development of a new measure of tie strength that we term ‘dispersion’ — the extent to which two people’s mutual friends are not themselves well-connected. The results offer methods for identifying types of structurally significant people in on-line applications, and suggest a potential expansion of existing theories of tie strength.”

De “tie strenght”, het inschatten hoe stabiel de relatie is, zou ook op deze manier bekeken kunnen worden, waarbij de onderzoekers er van uit gaan dat mensen in een relatie met weinig “dispersion” een minder stabiele relatie hebben dan mensen met veel gezamenlijke contacten waarbij die contacten onderling weinig relatie hebben.

Verder lezen over Facebook

Influencers krijgen strenge regels opgelegd

Vandaag heeft de Federale Overheidsdienst Economie nieuwe richtlijnen voorgesteld waar Influencers zich online aan moeten houden. Zo moet het meteen duidelijk zijn dat de foto, video of post op sociale media gesponsord...

Social15.05.2018

Influencers krijgen strenge regels opgelegd

Facebook vlucht met 1,5 miljard gebruikers naar de VS

Facebook verhuist 1,5 miljard gebruikers van Ierland naar de VS, om uit het bereik van de nieuwe Europese privacy wet (de GDPR wet) te blijven. Matthias Dobbelaere legt het heel goed uit in zijn filmpje in onderstaande...

Social19.04.2018

Facebook vlucht met 1,5 miljard gebruikers naar de VS

Bang voor Europese privacy wet?
Zo check je of je Facebook-gegevens gelekt zijn

Sinds gisterenavond krijgen Facebook gebruikers een melding of hun gegevens gedeeld werden met Cambridge Analytica, via een datalek. Omdat er heel veel Facebook gebruikers zijn, krijgt niet iedereen die melding meteen t...

Social10.04.2018

Zo check je of je Facebook-gegevens gelekt zijn

Facebook introduceert Messenger Lite

Nadat er al een lite versie van Facebook beschikbaar was komt het sociale netwerk nu eveneens met een lite versie van de eigen Messenger. Vooralsnog alleen beschikbaar voor Android. Messenger Lite is een verkleinde vers...

Social04.10.2016

Facebook introduceert Messenger Lite

Geen snelle smartphone? Geen probleem: hier is Messenger Lite
Zo vind je de verborgen inbox van Facebook Messenger

Het klinkt allemaal een beetje spannender dan het in werkelijkheid is. Facebook heeft in Messenger een z.g. verborgen ’geheime inbox' voor berichten van mensen met wie je geen vrienden bent. Facebook noemt deze bericht...

Social07.04.2016

Zo vind je de verborgen inbox van Facebook Messenger

De 'spambox' met gefilterde berichten bestaat blijkbaar al jaren en krijgt nu pas aandacht.
Instagram-tijdlijn niet meer in chronologische volgorde

Instagram gaat zijn tijdlijn niet meer in chronologisch volgorde tonen, ze zijn een meer persoonlijke tijdlijn aan het testen voor hun gebruikers. De gereorganiseerde tijdlijn is gebaseerd op een algoritme, dat foto's en...

Social16.03.2016

Instagram-tijdlijn niet meer in chronologische volgorde

Indische hacker kon bij alle Facebook-accounts die hij maar wou

Een Indische hacker kwam door een eenvoudige truc aan de kans om persoonlijke informatie, berichten, foto’s en zelfs bankgegevens van Facebook-gebruikers wereldwijd in te kijken. In plaats van de informatie te misbruik...

Web10.03.2016

Indische hacker kon bij alle Facebook-accounts die hij maar wou

GETEST: 3 tips om je borsten groter te doen lijken!

Wij gingen opzoek naar de beste tips en testen 3 tips om je borsten groter te doen lijken! Puur natuur, goedkoop én plezant: een cupmaat meer zonder moeite. We love them boobies! Heb jij nog tips? Laat ze achter in de...

Social02.03.2016

GETEST: 3 tips om je borsten groter te doen lijken!

VIDEO

Verder lezen over Onderzoek

Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal

Over drie dagen is het zover. Dan trapt gastland Frankrijk het EK voetbal 2016 in eigen land op gang tegen Roemenië. Aan supportersdrift bij de Belgen alvast geen gebrek: 4 op de 5 Belgen geeft aan de wedstrijden van de...

Algemeen07.06.2016

Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal

Meer dan driekwart van de Belgen bekijkt matchen Rode Duivels liefst thuis of bij vrienden
Belg verkiest smartphone die groot én degelijk scherm biedt

De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. LG, producent van X-series, deed onderzoek bij Belgische consumenten naar de rol van de smartphone in ons leven en het belang van de verschillende onderde...

Mobile27.04.2016

Belg verkiest smartphone die groot én degelijk scherm biedt

Size does matter
Adblockers en awareness

Goedenavond allemaal! Mijn naam is Renske van den Bogaard, International Media & Entertainment Management-studente aan de NHTV in Breda. Ik ben momenteel aan het afstuderen met een thesis over adblockers. Hiervoor kan i...

Marketing14.03.2016

Adblockers en awareness

Mogen we 4 minuten van je tijd?
Smartphones te hacken met geprinte vingerafdruk

Aan de Universiteit van Michigan zijn onderzoekers erin geslaagd om een Huawei Honor 7 en een Samsung Galaxy S6 te ontgrendelen via de vingerafdruk scanner, met een geprinte vingerafdruk. Hiervoor hadden ze wel een gloe...

Technology09.03.2016

Smartphones te hacken met geprinte vingerafdruk

Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst

Uit een onderzoek van AutoScout24 bij 8811 Europeanen, over de auto van morgen, blijkt dat Belgen de nieuwe technologieën met open armen verwelkomen, maar dan vooral als die hun veiligheid vergroten. 82,2% verwacht dat...

Automotive06.01.2016

Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst

Digimeter 7: nieuwsconsumptie meer en meer mobiel

Elk jaar peilt Digimeter, een initiatief van het Vlaamse digitale onderzoekscentrum iMinds, naar het mediabezit en -gebruik in Vlaanderen. In de 5de editie (2012) werd het duidelijk dat primetime multimedialer is dan ooi...

Gadgets16.12.2014

Digimeter 7: nieuwsconsumptie meer en meer mobiel

Het multiscreen-gezin in Vlaanderen is een feit

De zesde editie van de iMinds Digimeter is uit en daarin wordt als belangrijkste conclusie gesteld dat multiscreen nu echt wel mainstream geworden is. We hadden het in het verleden reeds over dit jaarlijks weerkerend rap...

Marketing19.12.2013

Het multiscreen-gezin in Vlaanderen is een feit

YOLO. Vlaamse jongeren willen beleven blijkt uit nieuw onderzoek van JIM

JIM heeft zoals de voorgaande jaren weer zijn jongerenonderzoek uitgevoerd in samenwerking met Herman Toch van Dreams & Fears en het onderzoeksbureau Profacts. In totaal werden meer dan 500 jongeren tussen 16 en 23 jaar...

Marketing26.04.2013

YOLO. Vlaamse jongeren willen beleven blijkt uit nieuw onderzoek van JIM