“Ad blocking” – bij adverteerders sowieso al één van de meest besproken termen van het voorbije jaar – wordt bij deze een nog belangrijker punt op de agenda. Steun ervoor komt deze keer namelijk uit onverwachte hoek: de Britse mobiele operator EE geeft aan dat ze een interne “strategy review” hebben ingepland, ze vragen zich af of hun klanten meer controle zouden moeten krijgen over de frequentie en intensiteit van het aantal advertenties dat die momenteel via mobiel te zien krijgen.
Nu, ad blockers zijn niets nieuws onder de zon. Al jaren zorgen ze voor kopzorgen bij iedereen die afhangt van online reclame-inkomsten aangezien ze het traditionele model danig tegenwerken. De grote shift hier is dat het voorstel niet komt van een derde partij als Adblock Plus, maar van een mobiele operator zelf. EE’s CEO Olaf Swantee wil er naar eigen zeggen “een belangrijk debat rond customer choice” mee op gang trekken.

In een eerste instantie is het natuurlijk erg interessant om nieuwe klanten aan te trekken, de belofte van een sneller, “schoner” en meer privaat mobiel internet is iets wat zonder twijfel veel potentiële gebruikers zal aanspreken. Een achterliggende theorie is volgens Engadget dat EE er de prijs van de ads mee de hoogte wil injagen. Voor een extra fee de kans krijgen als enige adverteerder je ads te laten zien, waarom niet.
Wat de uitkomst van die interne review ook moge zijn, het is zonder twijfel opnieuw een signaal voor iedereen die afhangt van uit bannering en autoplay ads vergaarde reclame-inkomsten om alle hens aan dek te roepen. Na de grote aankondiging van Apple in September dat ze iOS gebruikers de kans willen geven om ads te blocken is dit een zoveelste teken aan de wand: tijd voor een vernieuwd businessmodel.
Verder lezen over Advertising

Marketing07.06.2019
Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen
Influencer marketing in de lift
Marketing26.04.2016
Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!

Technology05.02.2016
Dronevertising!

Marketing01.12.2015
Naar-Pringles-geurende kaarsen
Eindelijk
Technology30.11.2015
Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Marketing26.11.2015
Boondoggle rekruteert adblockers
Rekruteren via een banner die alleen te zien is voor mensen die een adblocker gebruiken
Marketing05.08.2015
Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies

Marketing07.11.2013
Instagram-advertentie Michael Kors genereert 370% meer likes
Verder lezen over Mobiel

Mobile03.11.2022
Zonenummer vast op mobiel: zó zit dat

Algemeen15.03.2018
Mobile Vikings update abonnementen: meer data, zelfde prijs!

Mobile07.02.2018
Orange: Eerste abonnement met onbeperkt internet in België

Mobile01.03.2017
Proximus lanceert als eerste 4.5G in België

Mobile17.02.2017
Vergelijking gsm providers: dit is het beste aanbod!

Mobile13.01.2017
Review: de Lenovo Moto Z Play
Modulaire smartphone
Algemeen10.01.2017
Proximus & Telenet worden duurder, Orange niet!

Mobile02.08.2016