Marketing26.04.2013

YOLO. Vlaamse jongeren willen beleven blijkt uit nieuw onderzoek van JIM


JIM heeft zoals de voorgaande jaren weer zijn jongerenonderzoek uitgevoerd in samenwerking met Herman Toch van Dreams & Fears en het onderzoeksbureau Profacts. In totaal werden meer dan 500 jongeren tussen 16 en 23 jaar ondervraagd.

Web_YOLO

Eerste en belangrijke conclusie: 9 op 10 Vlaamse jongeren zegt gelukkig te zijn, ondanks de toenemende crisis, een cijfer dat vrij stabiel blijft. Iets wat wel nieuw is is dat jongeren een levensmotto zoeken om uitdrukking te geven aan hun identiteit en dat het grotendeels via belevenissen is dat ze dat levensmotto vormen. 6 op de 10 jongeren zeggen namelijk dat die belevenissen de belangrijkste inspiratiebron zijn voor dat levensmotto, waarbij reizen, een eerste liefde, fun en samen beleven centraal staan.

Kristin Blondé, Marketing en Research Manager van VMMa: Als je weet dat jongeren zich onzeker voelen over de toekomst maar daar positief mee omgaan door heel erg in het Hier en Nu te leven en daardoor op zoek gaan naar belevenissen dan is die beleving interessant werkterrein voor merken. Want merken kunnen jongeren een onvergetelijke beleving bezorgen. En de jongeren staan hier zeker voor open. 70% van de jongeren beweert een merk te kopen als die hem een onvergetelijke beleving bezorgt. 75% zou ook het merk aanbevelen.” Nog volgens Blondé: “Helaas slagen, volgens de jongeren, niet erg veel merken daar in. Merken doen vaak te hard hun best om centraal te staan in deze beleving.  Terwijl ze eigenlijk gewoon facilitator moeten zijn.”

Interessant in dat kader is ook de verkiezing in 2012 door Van Dale van het woord YOLO ofte ‘You Only Live Once’ als woord van het jaar in de subcategorie ‘Jongerentaal’. Maar wat betekent dit nu concreet voor de Vlaamse jongeren? De jongeren geven immers in het onderzoek aan dat de zoektocht naar hun identiteit meer dan ooit een uitdaging is geworden in 2013, door de toenemende onzekerheden en het wegvallen van geloofwaardige autoriteiten. Het moderne Carpe Diem zeg maar.

Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.

Verder lezen over Onderzoek

Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal

Over drie dagen is het zover. Dan trapt gastland Frankrijk het EK voetbal 2016 in eigen land op gang tegen Roemenië. Aan supportersdrift bij de Belgen alvast geen gebrek: 4 op de 5 Belgen geeft aan de wedstrijden van de...

Algemeen07.06.2016

Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal

Meer dan driekwart van de Belgen bekijkt matchen Rode Duivels liefst thuis of bij vrienden
Belg verkiest smartphone die groot én degelijk scherm biedt

De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. LG, producent van X-series, deed onderzoek bij Belgische consumenten naar de rol van de smartphone in ons leven en het belang van de verschillende onderde...

Mobile27.04.2016

Belg verkiest smartphone die groot én degelijk scherm biedt

Size does matter
Adblockers en awareness

Goedenavond allemaal! Mijn naam is Renske van den Bogaard, International Media & Entertainment Management-studente aan de NHTV in Breda. Ik ben momenteel aan het afstuderen met een thesis over adblockers. Hiervoor kan i...

Marketing14.03.2016

Adblockers en awareness

Mogen we 4 minuten van je tijd?
Smartphones te hacken met geprinte vingerafdruk

Aan de Universiteit van Michigan zijn onderzoekers erin geslaagd om een Huawei Honor 7 en een Samsung Galaxy S6 te ontgrendelen via de vingerafdruk scanner, met een geprinte vingerafdruk. Hiervoor hadden ze wel een gloe...

Technology09.03.2016

Smartphones te hacken met geprinte vingerafdruk

Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst

Uit een onderzoek van AutoScout24 bij 8811 Europeanen, over de auto van morgen, blijkt dat Belgen de nieuwe technologieën met open armen verwelkomen, maar dan vooral als die hun veiligheid vergroten. 82,2% verwacht dat...

Automotive06.01.2016

Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst

Digimeter 7: nieuwsconsumptie meer en meer mobiel

Elk jaar peilt Digimeter, een initiatief van het Vlaamse digitale onderzoekscentrum iMinds, naar het mediabezit en -gebruik in Vlaanderen. In de 5de editie (2012) werd het duidelijk dat primetime multimedialer is dan ooi...

Gadgets16.12.2014

Digimeter 7: nieuwsconsumptie meer en meer mobiel

Het multiscreen-gezin in Vlaanderen is een feit

De zesde editie van de iMinds Digimeter is uit en daarin wordt als belangrijkste conclusie gesteld dat multiscreen nu echt wel mainstream geworden is. We hadden het in het verleden reeds over dit jaarlijks weerkerend rap...

Marketing19.12.2013

Het multiscreen-gezin in Vlaanderen is een feit

Facebook herkent (liefdes)relaties

Op Facebook kun je aangeven wat je relatie tot andere Facebookgebruikers is. Familie (zoon, kleindochter, neef, stiefdochter) en relatie (getrouwd, uit elkaar, "het is ingewikkeld"), allerlei statussen zijn mogel...

Social12.11.2013

Facebook herkent (liefdes)relaties