Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.
JIM heeft zoals de voorgaande jaren weer zijn jongerenonderzoek uitgevoerd in samenwerking met Herman Toch van Dreams & Fears en het onderzoeksbureau Profacts. In totaal werden meer dan 500 jongeren tussen 16 en 23 jaar ondervraagd.
Eerste en belangrijke conclusie: 9 op 10 Vlaamse jongeren zegt gelukkig te zijn, ondanks de toenemende crisis, een cijfer dat vrij stabiel blijft. Iets wat wel nieuw is is dat jongeren een levensmotto zoeken om uitdrukking te geven aan hun identiteit en dat het grotendeels via belevenissen is dat ze dat levensmotto vormen. 6 op de 10 jongeren zeggen namelijk dat die belevenissen de belangrijkste inspiratiebron zijn voor dat levensmotto, waarbij reizen, een eerste liefde, fun en samen beleven centraal staan.
Kristin Blondé, Marketing en Research Manager van VMMa: “Als je weet dat jongeren zich onzeker voelen over de toekomst maar daar positief mee omgaan door heel erg in het Hier en Nu te leven en daardoor op zoek gaan naar belevenissen dan is die beleving interessant werkterrein voor merken. Want merken kunnen jongeren een onvergetelijke beleving bezorgen. En de jongeren staan hier zeker voor open. 70% van de jongeren beweert een merk te kopen als die hem een onvergetelijke beleving bezorgt. 75% zou ook het merk aanbevelen.” Nog volgens Blondé: “Helaas slagen, volgens de jongeren, niet erg veel merken daar in. Merken doen vaak te hard hun best om centraal te staan in deze beleving. Terwijl ze eigenlijk gewoon facilitator moeten zijn.”
Interessant in dat kader is ook de verkiezing in 2012 door Van Dale van het woord YOLO ofte ‘You Only Live Once’ als woord van het jaar in de subcategorie ‘Jongerentaal’. Maar wat betekent dit nu concreet voor de Vlaamse jongeren? De jongeren geven immers in het onderzoek aan dat de zoektocht naar hun identiteit meer dan ooit een uitdaging is geworden in 2013, door de toenemende onzekerheden en het wegvallen van geloofwaardige autoriteiten. Het moderne Carpe Diem zeg maar.
Verder lezen over Onderzoek
Algemeen07.06.2016
Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal
Meer dan driekwart van de Belgen bekijkt matchen Rode Duivels liefst thuis of bij vriendenMobile27.04.2016
Belg verkiest smartphone die groot én degelijk scherm biedt
Size does matterMarketing14.03.2016
Adblockers en awareness
Mogen we 4 minuten van je tijd?Technology09.03.2016
Smartphones te hacken met geprinte vingerafdruk
Automotive06.01.2016
Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst
Gadgets16.12.2014
Digimeter 7: nieuwsconsumptie meer en meer mobiel
Marketing19.12.2013
Het multiscreen-gezin in Vlaanderen is een feit
Social12.11.2013