Marketing19.12.2012

Waarom marketeers wat meer als ondernemers zouden moeten denken. Interview met Johan Van Dyck van Seefbier.


Seefbier

Op 7 & 8/12 was het weer tijd voor het jaarlijkse STIMA marketing congres te Gent met deze keer als thema ’the survival of optimism’. Naar aanleiding van deze interessante tweedaagse sprak Belgian Cowboys met Johan van Dyck, ex-marketeer van het jaar (toen nog bij Duvel Moortgat) en sinds een goed jaar oprichter van de Antwerpse Brouw Compagnie, bekend van het lekkereij Seefbier.

Waarom zouden marketeers wat meer als ondernemers moeten denken? Daar ging ons gesprek vooral over. En over Seefbier natuurlijk.

1. Beheer je marketing vanuit het standpunt van de CEO. Plan alsof het wel jouw geld is, alsof het wel je eigen business is. Zo ga je niet enkel todo’s afvinken maar ben je bezorgd over het geheel.

2. Ken je product. Nieuw op de job of nieuwe mensen in het team? Belangrijkste taak is om genoeg tijd te voorzien om hen eerst goed het product te leren kennen. Niet met slides, maar waar het product gemaakt wordt.

3. Put the hours in. Voor niks komt de zon op. Als je succes wil hebben moet je net als een ondernemer werken wanneer het er op aankomt, en dat gaat niet als je elke dag om 6u stipt de deur achter je toetrekt.

4. Waardeer ondernemerschap en niet enkel succes. In Amerika kijkt men op een heel andere manier naar ondernemers, zelfs als het uiteindelijk niet lukt, word je gerespecteerd. Het toont moed en initiatief.

5. Neem risico’s. Je zou verwachten dat ondernemers en startups eigenlijk meer risico avers zijn – het is uiteindelijk hun eigen geld, hun eigen lening – en toch is dat meestal niet het geval. Bizar toch?

6. Neem beslissingen, stuur aan. Verdeel niet gewoon elk vraagstuk naar je verschillende agentschappen, je moet zelf de business, de marketing aansturen.

Op het einde van het interview maakte Johan nog een mooie uitspraak die ik jullie niet wil onthouden. Toen ik hem vroeg wat een 30-er bezielde om een business te beginnen in een markt die echt gedomineerd wordt door een paar grote spelers antwoordde hij: “Hoe groter de borden, hoe groter de gaten. Ik heb grote concurrenten nodig om te kunnen functioneren, zeg maar. Laat maar komen”.

Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.