Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Iedereen weet dat referrals de beste, meest kost effectieve marketing strategie is, waarom laten we dan continu referrals over aan het lot of een aan andere toevalligheden. Geen idee waarom, maar de meeste mensen laten dit toch meestal aan hun voorbij gaan doordat ze niet actief investeren in deze krachtige manier van marketing.
In The Referral Engine door John Jantsch, schrijver van onder andere ‘Duct Tape Marketing’, vraagt de auteur zich precies hetzelfde af. Gelukkig bleef het hier niet alleen bij afvragen en heeft John er een uitgebreid naslagwerk van gemaakt wat toch zeker wel een must is om te lezen.
The Referral Engine is echt zo’n boek wat je in een adem doorleest, maar heel je leven bruikbaar is. Mocht je nog een berg te lezen hebben wees dan gerust, aan het eind van ieder hoofdstuk staat een korte opsomlijst met alle handvatten waarin ieder hoofdstuk eigenlijk nog kort samengevat wordt 😉
Hoogste tijd om eens te vertellen wat er allemaal in vermeld wordt, door een aantal hoofdstukken te bespreken.
- ‘The Realities of Referral’
Het eerste hoofstuk begint met het uitleggen wat een referral precies is, waarom geven mensen er een, wat motiveert hen om ze te geven. Het hoofdstuk geeft je een goede basis over referrals en waarom je ze nodig hebt. - ‘The Qualities of Referral’
Jantsch verteld over de link tussen je klanten en je personeel en waarom het cruciaal is om goed personeel aan te nemen, hen de juiste training te geven en andere componenten welke een rol spelen om kwalitatief betere referrals te krijgen en hoe er gebruik van te maken. Belangrijkste les? Geven om te ontvangen - ‘The Path to Referral’
Jantsch gaat in dit hoofstuk in op strategische en tactische toepassingen met de vier C’s van marketing (Concept, Context, Connection, Community). Samengevat zijn er twee typen mensen de traditionele en de tech savvy. Leer hoe je deze twee kunt combineren voor optimale resultaten om specifieke groepen aan te kunnen spreken (prospects, klanten, leveranciers, medewerkers en partners). Belangrijkste les? De klanten levenscyclus: Know, Like, Trust, Buy, Repeat, Refer - ‘The Referral System View’
De laatste tijd is er veel gepraat over transparantie (of authenticiteit) en dit hoofdstuk koppelt dit aan innovatie, de kern diversiteiten (zoals een unieke sales positie) en hoe je netwerk te gebruiken. - ‘Your Authentic Strategy’
Referral merk elementen worden besproken in dit hoofdstuk. Het definiëren en visualiseren van aspecten van de bedrijfsvoering en de klant is slechts een klein stukje van de puzzel. Het uitvogelen van hoe dingen werken bij jou op kantoor wordt aangeduid als de geheime saus of ‘This Is How We Do It Here’ (TIHWDIH). Maar het beste hier is toch wel hoe het strategisch actieplan beschreven wordt en waarom dit van belang is voor ieder bedrijf. - ‘Content as Marketing Driver’
Het gebruik maken van content, sprekersmogelijkheden, reclame maken, en public relations zijn zomaar een paar tips uit dit hoofdstuk. Maar voornamelijk de manieren waarop je ze zelf kunt toepassen maakt ook dit hoofdstuk weer een topper. (onder andere door bijvoorbeeld een testimonials verzamel feestje, superleuk).
Ik kan nog veel meer beschrijven, maar het boek staat zo vol met (uitgewerkte) voorbeelden, tips, case studies etc. Dat het bijna gesplitst zou kunnen gaan worden over meerder blogposts. Het boek is toepasbaar voor iedereen, van online bedrijven tot personen en dat maakt het ook zo speciaal. Een boek wat je eigenlijk altijd wel binnen hand bereik wilt hebben om je continu te herinneren aan de kracht van referrals. Aanschaffen dus!
Voor jullie gemak net zoals bij mijn vorige review ook een handige presentatie om na het lezen alles nog een rustig door te nemen 😉