Marketing25.03.2013

Resultaten van de jaarlijkse Marketing Survey van The House of Marketing zijn bekend


Marketing managers zijn op zoek naar de juiste balans, dat is mogelijks de belangrijkste learning uit de resultaten van de 2013 editie van de Yearly Marketing Survey van The House of Marketing. De zoektocht naar de juiste mix tussen de verschillende media, de balans tussen broadcasting en sociale media marketing, de moeilijkheid om resultaten juist te evalueren, … dit alles maakt dat de Belgische marketeers pessimistisch blijven. De blijvende druk op het budget zorgt daar natuurlijk ook wel voor, want ook in 2013 zullen marketeers meer moeten doen met minder middelen.

Web_THOM1

Als we de verschillende challenges bekijken waar marketeers momenteel tegen aan kijken dan zien we in de eerste plaats de ‘usual suspects’ rond loyalty, channel integration en innovation bijvoorbeeld. De challenge die er voor mij het meest uitspringt is echter: “How to be more relevant to customers”. Ik heb het altijd moeilijk gehad om te begrijpen dat het zo ver is kunnen komen. Maar dat het een realiteit is zien we elke dag. Producten en diensten die ooit voortkwamen uit consumer needs worden vandaag vermarkt door mensen die soms nog heel weinig zicht hebben op die originele insteek en die eerlijk gezegd soms zelfs heel ver af staan van het product zelf. En omdat consumenten dat niet zomaar meer lijken te tolereren zijn we ‘verplicht’ om terug eens te gaan luisteren naar die consumenten.

Web_THOM2

Sociale media blijven een mysterie lezen we in het rapport, het is duidelijk dat er evenveel believers als non-believers zijn als het aankomt op het gebruik van sociale media in communicatie. Reden lijkt vooral te liggen in het feit dat voor velen nog te weinig resultaat heeft opgeleverd. Misschien verklaart het ook meteen waarom het geloof in massa media terug is, daar de budget indicatoren voor het gebruik van ‘paid’ media allemaal omhoog lijken te gaan, met daarbij een belangrijke rol toch ook voor online advertising. Daarnaast wordt er ook meer en meer belang gehecht aan ‘owned’ media met daarbij de bedrijfswebsite als belangrijkste pijler. Of dit echt is door een geloof in de kracht van ‘owned’ of omdat het een manier is om meer te doen met minder geld is minder duidelijk uit het onderzoek.

Web_THOM3

Op het einde van haar intro zegt Nicole Berx, Director van de House of Marketing: “Let’s stop talking and start doing”. Ik kan mij daar helemaal in vinden 🙂

Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.

Verder lezen over Onderzoek

Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal

Over drie dagen is het zover. Dan trapt gastland Frankrijk het EK voetbal 2016 in eigen land op gang tegen Roemenië. Aan supportersdrift bij de Belgen alvast geen gebrek: 4 op de 5 Belgen geeft aan de wedstrijden van de...

Algemeen07.06.2016

Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal

Meer dan driekwart van de Belgen bekijkt matchen Rode Duivels liefst thuis of bij vrienden
Belg verkiest smartphone die groot én degelijk scherm biedt

De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. LG, producent van X-series, deed onderzoek bij Belgische consumenten naar de rol van de smartphone in ons leven en het belang van de verschillende onderde...

Mobile27.04.2016

Belg verkiest smartphone die groot én degelijk scherm biedt

Size does matter
Adblockers en awareness

Goedenavond allemaal! Mijn naam is Renske van den Bogaard, International Media & Entertainment Management-studente aan de NHTV in Breda. Ik ben momenteel aan het afstuderen met een thesis over adblockers. Hiervoor kan i...

Marketing14.03.2016

Adblockers en awareness

Mogen we 4 minuten van je tijd?
Smartphones te hacken met geprinte vingerafdruk

Aan de Universiteit van Michigan zijn onderzoekers erin geslaagd om een Huawei Honor 7 en een Samsung Galaxy S6 te ontgrendelen via de vingerafdruk scanner, met een geprinte vingerafdruk. Hiervoor hadden ze wel een gloe...

Technology09.03.2016

Smartphones te hacken met geprinte vingerafdruk

Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst

Uit een onderzoek van AutoScout24 bij 8811 Europeanen, over de auto van morgen, blijkt dat Belgen de nieuwe technologieën met open armen verwelkomen, maar dan vooral als die hun veiligheid vergroten. 82,2% verwacht dat...

Automotive06.01.2016

Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst

Digimeter 7: nieuwsconsumptie meer en meer mobiel

Elk jaar peilt Digimeter, een initiatief van het Vlaamse digitale onderzoekscentrum iMinds, naar het mediabezit en -gebruik in Vlaanderen. In de 5de editie (2012) werd het duidelijk dat primetime multimedialer is dan ooi...

Gadgets16.12.2014

Digimeter 7: nieuwsconsumptie meer en meer mobiel

Het multiscreen-gezin in Vlaanderen is een feit

De zesde editie van de iMinds Digimeter is uit en daarin wordt als belangrijkste conclusie gesteld dat multiscreen nu echt wel mainstream geworden is. We hadden het in het verleden reeds over dit jaarlijks weerkerend rap...

Marketing19.12.2013

Het multiscreen-gezin in Vlaanderen is een feit

Facebook herkent (liefdes)relaties

Op Facebook kun je aangeven wat je relatie tot andere Facebookgebruikers is. Familie (zoon, kleindochter, neef, stiefdochter) en relatie (getrouwd, uit elkaar, "het is ingewikkeld"), allerlei statussen zijn mogel...

Social12.11.2013

Facebook herkent (liefdes)relaties