Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.
Het jaarlijkse STIMA congres had deze keer als thema: the survival of optimism. “Waarom worden we gebombardeerd met negatieve verhalen over de wereld? Omdat deze wereld echt zoveel negatiever geworden is?” Toch niet, beweert Philip Auerswald, de eerste preker van de dag. “Mensen zij nu eenmaal meer geinteresseerd in de short term dan long term. Mensen houden van overdreven en over the top verhalen en de voorkeur voor negatieve verhalen maakt dat informatie marktplaats overbevolkt is door deze negatieve verhalen.” En de toon was meteen gezet. Alhoewel Philip’s speech over ‘Authentic Optimism’ ging, vertelde hij eerst nogal lang over het huidige pessimisme. Het gaf meteen aan, al wisten we dat toen nog niet, dat dit een congres vol contrasten zou worden. Sir John Hegarty – when everyone zigs, you zag – kwam niet vertellen over optimisme, de reclameheld straalde dat gewoon uit. Ook al heeft hij alles bereikt wat er te bereiken valt in reclame toch kwam hij ons vertellen dat ons vak nog nooit zo boeiend is geweest. Zijn verhaal was verder niet vernieuwend, maar als die volgende week nog eens ergens komt spreken, zijn wij er weer met alle plezier bij. Zo werkt dat met helden.
Contrasten dus. Dat zagen we ook later op de dag nog toen eerst Mark Beerts van Sip-Well en daarna Johan Van Dyck van Antwerpse Brouw Compagnie (Seefbier) hun verhaal kwamen vertellen over het uitbouwen van een business in moeilijke tijden. Johan inspireerde de hele zaal met verhaal over een droom, over durf en vooral veel hard werk en zorgde ervoor dat iedereen zin had in een Seefbier. Die andere presentatie was net het tegenovergestelde om het beleefd uit te drukken. Futuroloog Mark Stevenson sloot de dag af met een fascinerend verhaal, mogelijks ietwat te prekend, om goesting te doen krijgen in de toekomst. Had ik ziezo al, maar het heeft wel gewerkt als je het mij vraagt. Johan en Mark sloten de dag af met de gebruikelijke Q&A. Ook met het nodige contrast, want probeer maar eens een gezamelijk onderwerp te vinden uit de presentaties van deze twee heren om de Q&A mee op te starten. Einde dag 1.
“Het is niet wat je doet, het is wat je niet doet. En je hebt daardoor nog gelijk minder werk ook.” Alain Coumont (Le Pain Quotidien)
Zaterdagochtend, dag 2, Luc De Brabandere. Over Ignorance Management, hoe we moeten kunnen vergeten om te kunnen denken. Fascinerend betoog van deze franstalige vlaming. Luc adviseert bedrijven om op een andere manier over problemen na te denken, om creativiteit op een andere manier toe te passen. “Creativiteit is de manier om dingen op een andere manier te bekijken. Het gaat niet over ‘out of the box’ thinking, maar om een nieuwe doos te creëren, een nieuw ‘concept’. Als je Bic in de business om balpennen te maken zou het raar zijn als iemand voorstelt om scheermesjes erbij te nemen, maar als je Bic ziet in de business van de wegwerpartikelen dan lijkt het heel logisch”. Volgens Luc bestaan de ideeën altijd wel, is dat niet het grote probleem, het probleem is dat er geen kader voor is, geen concept. Kijk daar op een andere manier naar en je bent bezig met creatieve oplossingen zoeken in je business.
“Les grands patrons n’hésitent jamais et doutent toujours.” (Luc De Brabandere)
Dit waren maar enkele hoogtepunten van het STIMA congres van dit jaar. Er waren nog een aantal sprekers met een best wel interessant verhaal zoals Tobias Leenaert (EVA) of Tom Palmaerts van Trendwolves om er maar een paar te noemen. In het algemeen onthoud ik deze editie als een met hoogtes en laagtes – contrasten weet je nog – maar waren somige van die hoogtepunten zo goed dat het zeker de moeite was om te komen.
Bedankt aan Engagor voor de graffiek! Alle presentaties kan je op Vimeo herbekijken en wel hier.
Verder lezen over Advertising
Marketing07.06.2019
Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen
Influencer marketing in de liftMarketing26.04.2016
Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!
Technology05.02.2016
Dronevertising!
Marketing01.12.2015
Naar-Pringles-geurende kaarsen
EindelijkTechnology30.11.2015
Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch
Marketing26.11.2015
Boondoggle rekruteert adblockers
Rekruteren via een banner die alleen te zien is voor mensen die een adblocker gebruikenMobile23.11.2015
Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen
Marketing05.08.2015
Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies
Verder lezen over Reclame
Marketing24.02.2016
Maak zelf een Virtual Reality bril met Coca Cola
Technology30.11.2015
Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch
Social31.12.2014
Jouw privé foto’s, straks als reclame op Facebook
Marketing23.04.2014
Moderne videoclip voor klassieke symphonie uit 1893 gaat viraal
Gadgets11.02.2014
Sony verkoopt nieuwste Walkman in een fles water
Marketing04.12.2013
Look up & Look down. Contextuele billboards in Londen
Automotive05.11.2013
Een portret van je rijgedrag dankzij Lexis “Art is Motion”
Marketing30.09.2013