Marketing11.12.2012

Optimisme en pessimisme op STIMAC 2012


Het jaarlijkse STIMA congres had deze keer als thema: the survival of optimism. “Waarom worden we gebombardeerd met negatieve verhalen over de wereld? Omdat deze wereld echt zoveel negatiever geworden is?” Toch niet, beweert Philip Auerswald, de eerste preker van de dag. “Mensen zij nu eenmaal meer geinteresseerd in de short term dan long term. Mensen houden van overdreven en over the top verhalen en de voorkeur voor negatieve verhalen maakt dat informatie marktplaats overbevolkt is door deze negatieve verhalen.” En de toon was meteen gezet. Alhoewel Philip’s speech over ‘Authentic Optimism’ ging, vertelde hij eerst nogal lang over het huidige pessimisme. Het gaf meteen aan, al wisten we dat toen nog niet, dat dit een congres vol contrasten zou worden. Sir John Hegarty – when everyone zigs, you zag – kwam niet vertellen over optimisme, de reclameheld straalde dat gewoon uit. Ook al heeft hij alles bereikt wat er te bereiken valt in reclame toch kwam hij ons vertellen dat ons vak nog nooit zo boeiend is geweest. Zijn verhaal was verder niet vernieuwend, maar als die volgende week nog eens ergens komt spreken, zijn wij er weer met alle plezier bij. Zo werkt dat met helden.

Contrasten dus. Dat zagen we ook later op de dag nog toen eerst Mark Beerts van Sip-Well en daarna Johan Van Dyck van Antwerpse Brouw Compagnie (Seefbier) hun verhaal kwamen vertellen over het uitbouwen van een business in moeilijke tijden. Johan inspireerde de hele zaal met verhaal over een droom, over durf en vooral veel hard werk en zorgde ervoor dat iedereen zin had in een Seefbier. Die andere presentatie was net het tegenovergestelde om het beleefd uit te drukken. Futuroloog Mark Stevenson sloot de dag af met een fascinerend verhaal, mogelijks ietwat te prekend, om goesting te doen krijgen in de toekomst. Had ik ziezo al, maar het heeft wel gewerkt als je het mij vraagt. Johan en Mark sloten de dag af met de gebruikelijke Q&A. Ook met het nodige contrast, want probeer maar eens een gezamelijk onderwerp te vinden uit de presentaties van deze twee heren om de Q&A mee op te starten. Einde dag 1.

“Het is niet wat je doet, het is wat je niet doet. En je hebt daardoor nog gelijk minder werk ook.” Alain Coumont (Le Pain Quotidien)

Zaterdagochtend, dag 2, Luc De Brabandere. Over Ignorance Management, hoe we moeten kunnen vergeten om te kunnen denken. Fascinerend betoog van deze franstalige vlaming. Luc adviseert bedrijven om op een andere manier over problemen na te denken, om creativiteit op een andere manier toe te passen. “Creativiteit is de manier om dingen op een andere manier te bekijken. Het gaat niet over ‘out of the box’ thinking, maar om een nieuwe doos te creëren, een nieuw ‘concept’. Als je Bic in de business om balpennen te maken zou het raar zijn als iemand voorstelt om scheermesjes erbij te nemen, maar als je Bic ziet in de business van de wegwerpartikelen dan lijkt het heel logisch”. Volgens Luc bestaan de ideeën altijd wel, is dat niet het grote probleem, het probleem is dat er geen kader voor is, geen concept. Kijk daar op een andere manier naar en je bent bezig met creatieve oplossingen zoeken in je business.

“Les grands patrons n’hésitent jamais et doutent toujours.” (Luc De Brabandere)

Dit waren maar enkele hoogtepunten van het STIMA congres van dit jaar. Er waren nog een aantal sprekers met een best wel interessant verhaal zoals Tobias Leenaert (EVA) of Tom Palmaerts van Trendwolves om er maar een paar te noemen. In het algemeen onthoud ik deze editie als een met hoogtes en laagtes – contrasten weet je nog – maar waren somige van die hoogtepunten zo goed dat het zeker de moeite was om te komen.

Bedankt aan Engagor voor de graffiek! Alle presentaties kan je op Vimeo herbekijken en wel hier.

Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.

Verder lezen over Advertising

Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen

De Belgian Association of Marketing (officieel B:A/M!) – en voorloper IAB Belgium – hebben de Matrix-studie nu al voor de negende keer uitgevoerd. Dit keer werkten 578 communicatieprofessionals waaronder adverteerder...

Marketing07.06.2019

Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen

Influencer marketing in de lift
Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!

De zomer komt eraan, dus vinden veel mannen het nodig om 'in shape' te geraken. Dat is nochtans niet nodig volgens AXE! Nog tot 11 mei kunnen mannen, samen met de AXE male grooming experts, op zoek naar hun 'magic' om di...

Marketing26.04.2016

Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!

Dronevertising!

Gastartikel door Dennis De Cat: Meer info: Facebook / LinkedIn / Slideshare / THoM Drones zijn in, ongelofelijk in! Iedereen die de kans kreeg om de Websummit in Dublin of The Next Web Conference in Amsterdam te bezoe...

Technology05.02.2016

Dronevertising!

Naar-Pringles-geurende kaarsen

Kaarsen die geuren – toegegeven, dit werkwoord is misschien niet helemaal op zijn plaats – naar Pringles. Korte pauze om het te laten doordringen. Jup, de chipsfabrikant brengt een reeks kaarsen op de markt met drie...

Marketing01.12.2015

Naar-Pringles-geurende kaarsen

Eindelijk
Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Drie onderzoekers van de KU Leuven gaan het eerste "space billboard" ooit lanceren. Ze doen dat om op die manier het onderzoek naar CubeSats, een nieuw type satelliet, te steunen. Die CubeSats zijn volgens hen perfect om...

Technology30.11.2015

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Boondoggle rekruteert adblockers

Boondoggle is op zoek naar versterking. Om de juiste mensen te rekruteren, pakt het bureau uit met een opmerkelijke campagne op de grootste Belgische marketing- en communicatiewebsites: een banner die alleen te zien is v...

Marketing26.11.2015

Boondoggle rekruteert adblockers

Rekruteren via een banner die alleen te zien is voor mensen die een adblocker gebruiken
Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen

"Ad blocking" - bij adverteerders sowieso al één van de meest besproken termen van het voorbije jaar - wordt bij deze een nog belangrijker punt op de agenda. Steun ervoor komt deze keer namelijk uit onverwachte hoek: d...

Mobile23.11.2015

Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen

Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies

‘Free Spirits’ is een mini-docuserie van het Belgische biermerk Primus met als onderwerp om gelijkgestemde eigenzinnige zielen te portretteren. De serie volgt een aantal mensen die hun eigen weg volgen en bewuste keu...

Marketing05.08.2015

Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies

Verder lezen over Reclame

Maak zelf een Virtual Reality bril met Coca Cola

Dat Virtual Reality meer en meer in de kijker komt, mag geen verrassing zijn. We hebben al meermaals aangegeven dat Virtual Reality echt aan het doorbreken is. Ook Coca Cola heeft dit begrepen en wil hun kartonnen verpa...

Marketing24.02.2016

Maak zelf een Virtual Reality bril met Coca Cola

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Drie onderzoekers van de KU Leuven gaan het eerste "space billboard" ooit lanceren. Ze doen dat om op die manier het onderzoek naar CubeSats, een nieuw type satelliet, te steunen. Die CubeSats zijn volgens hen perfect om...

Technology30.11.2015

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Jouw privé foto’s, straks als reclame op Facebook

Vanaf 30 januari 2015 gaan de nieuwe gebruikersvoorwaarden van Facebook in. Daarmee zal Facebook al jouw gegevens kunnen verkopen om er gerichte reclame van te maken. Zij worden er rijk van en jij krijgt niets, behalv...

Social31.12.2014

Jouw privé foto’s, straks als reclame op Facebook

Moderne videoclip voor klassieke symphonie uit 1893 gaat viraal

Dvořák - Symphony No. 9 Allegro con fuoco (Official Music Video). Dat is de officiële titel van de videoclip die een paar dagen geleden online ging, een moderne videoclip speciaal gemaakt voor een heel klassiek stukje...

Marketing23.04.2014

Moderne videoclip voor klassieke symphonie uit 1893 gaat viraal

Sony verkoopt nieuwste Walkman in een fles water

Moest je er nog aan twijfelen of die waterdichte Walkman van Sony wel echt waterdicht is... of eerder spatvrij ofzo dan heeft DraftFCB wel een hele straffe manier gevonden om ons er allemaal van te overtuigen dat het...

Gadgets11.02.2014

Sony verkoopt nieuwste Walkman in een fles water

Look up & Look down. Contextuele billboards in Londen

Vorige week startte British Airways met zijn nieuwe #lookup campagne waarbij interactieve billboards werden ingezet. Deze billboards hadden te nodige tracking technologie aan boord om overvliegende vliegtuigen van Britis...

Marketing04.12.2013

Look up & Look down. Contextuele billboards in Londen

Een portret van je rijgedrag dankzij Lexis “Art is Motion”

Happiness Brussels lanceerde vorige week een nieuwe campagne voor Lexus onder de noemer "Art is Motion". Voor het project installeerden ze een systeem in een nieuwe Lexis IS 300h hybride waarbij ze de wagen een schilderi...

Automotive05.11.2013

Een portret van je rijgedrag dankzij Lexis “Art is Motion”

Pinterest & Instagram gaan de reclametoer op

Promoted pins. Het zal niet lang meer duren vooraleer u deze tussen de je andere pins op Pinterest ziet staan. En dat moet geen verrassing wezen. Met meer dan 10 miljoen unieke bezoekers per maand groeit de service nog s...

Marketing30.09.2013

Pinterest & Instagram gaan de reclametoer op