Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Ik ben in Keulen momenteel om de grootste snoepbeurs ter wereld te bezoeken, de ISM: 10 hallen gevuld met chocolade, pralines, macarons, chips, koekjes, snoep, kauwgom en ijsjes. Ik hoopte stiekem tussen de standhouders een Willy Wonka te vinden. Helaas, de meeste stands zijn gevuld met mannen in grijze pakken. De Belgische truffelmaker Duc d’O lanceert hier zijn internationale rebranding, meer daarover later.
Wat viel me op:
– de zoetwaren industrie is een ouderwetse business met weinig onderscheidend potentieel
– teveel standen worden vanuit fabrikants oogpunt opgesteld en niet vanuit bezoekers perspectief. De ene stand is al wat groter dan de andere maar de meeste zijn gewoon gevuld met displays, dozen en verpakkingen
– weinig tot geen goede voorbeelden van branding, storytelling en merkbelevenis
– Stevia is in opmars, steeds meer snuisterijen worden ermee gemaakt
– halal snoepjes en koekjes overal verkrijgbaar
– drop is in opmars, niet vanuit Nederland wel vanuit Scandinavië. Vaak gericht op een mannelijke doelgroep, zelfs ontworpen in de vorm van een pijp!
Lakris is een ander voorbeeld van opvallend mooi ontworpen verpakkingen:
Kinderen niet toegelaten, maar goed ook want op het einde van de dag is de sugar rush gegarandeerd!