Marketing26.06.2013

Londense department store Selfridges maakt allereerste co-created fashion campagne ter wereld


selfridges

Selfridges, een keten van high-end department stores uit de UK, lanceerde de allereerste co-created fashion campagne ter wereld. Om het nieuwe denim department te promoten, werden veelvuldige images gebruikt die volledig door het publiek werden gemaakt. Massaal werd de hulp ingeschakeld van andere fashionista’s (#denimlovers), zonder dat een gebruikelijk dure modefotograaf een tot in de puntjes uitgewerkte professionele fotoshoot opstelde.

Tijdens een catwalk event in het Old Selfridges Hotel werd het publiek uitgenodigd om foto’s te nemen van de modellen gehuld in denim. Geen professionele camera uitgerust met de nieuwste snufjes, maar een collectie van smartphones en digitale fototoestellen legden de modellen vast op beeld. Het resultaat: een collectie van 300 afbeeldingen die samen een unieke collage vormen en live online verschenen op digitale billboards.

selfridges shoot

Hoewel bij deze campagne geen professionele fotograaf werd gebruikt, kwam het concept toch van Tom Craig, gerenommeerd fashion fotograaf  die o.a. werkt voor Vogue UK. Hij werkte samen met The Rumpus Room, een social entertainment bedrijf, die de productie en planning op zich nam. Met behulp van vision tracking software werden de foto’s van het publiek gesorteerd en geselecteerd. Het hele proces – van de collectieve shoot tot de uiteindelijke afwerking van de ad – nam minder dan 24 uur in beslag.

Gewoonlijke campagnes van Selfridges zien er een stuk ‘gepolijster’ uit, maar ik betwijfel of die evenveel impact zullen hebben gehad als de amateuristische shots die de denim lovers met hun smartphone maakten. Het concept van ‘co-creation’ zien we meer en meer in elke sector opduiken en bewijst dat de experience rond zo’n campagne soms belangrijker is dan de mate waarin het er kwalitatief sterk uitziet of een hoge production value heeft. Dit verhaal is een stuk interessanter dan een ordinaire fashion shoot met afgelijnde poses, modellen volledig bewerkt met Photoshop en het gebruik van klassieke billboards.

Het is zeker en vast een must om de website van de campagne even te bezoeken en stuk voor stuk elke fotografe te ‘identificeren’.

billboard selfridges

Verder lezen over Fashion

GETEST: oude kleding pimpen voor een hippe look!

Kleur de dag! Wij hebben deze week onze kleerkast nieuw leven ingeblazen door onze oude kleren te kleuren. Goedkoop kleding pimpen, omdat een nieuwe outfit toch altijd duurder is. ;) Test met ons mee en laat ons weten i...

Social07.04.2016

GETEST: oude kleding pimpen voor een hippe look!

VIDEO
GETEST: 3 tips om je borsten groter te doen lijken!

Wij gingen opzoek naar de beste tips en testen 3 tips om je borsten groter te doen lijken! Puur natuur, goedkoop én plezant: een cupmaat meer zonder moeite. We love them boobies! Heb jij nog tips? Laat ze achter in de...

Social02.03.2016

GETEST: 3 tips om je borsten groter te doen lijken!

VIDEO
E-commerce: Waarom moeten brillen in België zo duur zijn?

De meesten onder ons doen het met heel veel accessoires. We passen onze schoenen aan aan de rest van onze outfit. Juwelen kiezen we naar gelang het momentum. En weinigen hebben maar 1 jas die ze dag in dag uit dragen. M...

Algemeen06.12.2015

E-commerce: Waarom moeten brillen in België zo duur zijn?

Ace & Tate brengt trendy en betaalbare brillen naar België.
Viperblack: het zwartste T-shirt ever made

Dames, jullie little black dress zal nooit meer hetzelfde zijn. Mannen, euh, jullie hebben wel ergens een zwart kledingstuk liggen, niet? Bekijk dat ding eens goed. Is het wel echt zwart? Het antwoord op die vraag is van...

Design18.11.2015

Viperblack: het zwartste T-shirt ever made

Geen halfnaakte mannen meer bij Abercrombie & Fitch

Een van de meest opmerkelijke promotiestunts van de laatste paar jaar stopt ermee. Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch neemt afscheid van hun sexy, halfnaakte, mannelijke modellen. De modellen met ontblote bovenli...

Marketing02.05.2015

Geen halfnaakte mannen meer bij Abercrombie & Fitch

Ralph Lauren test smart Polo Tech Shirt op US Open

Het modemerk Ralph Lauren test z’n Polo Tech shirt op het US Open tennistornooi.  Dit is niet zomaar een sport-shirt, het bevat massa’s technologie.  Zilveren draden zijn in gans het textiel verweven.  Deze do...

Gadgets08.09.2014

Ralph Lauren test smart Polo Tech Shirt op US Open

Antwerpen lanceert fashion app

Antwerpen Toerisme en Congres lanceerde onlangs  ‘Fashion in Antwerp’: een nieuwe thematische website, mobiele applicatie en twee stadsplannen voor modeliefhebbers die nog beter hun gading willen kunnen vinden i...

Mobile05.07.2013

Antwerpen lanceert fashion app