Marketing13.02.2013

Een scherp gepositioneerd concept werkt: The Heart Attack Grill.


The Heart Attack Grill

Nog eens een goed voorbeeld dat je niet altijd op zoek moet gaan naar hét gat in de markt, maar soms gewoon een succesvol coneept kan neerzetten in een bestaande business, in dit geval in fastfood.

In de US zijn er allerlei fastfood joints, maar deze bestond nog niet: The Heart Attack Grill! Ontstaan uit een frustratie die leefde bij de eigenaar van het concept – en blijkbaar ook bij vele andere Amerikanen – over de overheidsbemoeienissen ivm met voeding (Obesitas is momenteel de 1ste doodsoorzaak in de US).

The Heart Attack Grill: fastfood eten tot je er letterlijk ziek van wordt, in de sfeer van een ziekenhuis. OK!  Het concept werd netjes tot in de details doorgevoerd:

  • personeel is gekleed als verpleegsters en dokters
  • als je een Quadrupple Bypass Burger op kan hoef je niet te betalen
  • ze serveren wel cola, maar geen diet coke
  • frietjes in ossevet gebakken
  • roken mag
  • ze verkopen zelf enkel filterloze sigaretten
  • letterlijk ziek na het eten? Een verpleegster brengt je in een rolstoel tot aan je auto

En ja, natuurlijk is het een succes! Nu al 2 vestigingen in de US, maar pas op de eigenaar heeft plannen om ook in Europa te openen!

Extra wetenswaardigheden, de Quadrupple Bypass Burger kreeg met zijn 9.982 caloriën meteen een plaatsje in het Guinness Book of Records. De gerant van de Las Vegas vestiging overleed aan een hartaanval, tja…ik zei het al een strak gepositioneerd concept tot in de details uitgewerkt!