Bestaat er werkelijk op sommige momenten niet ergers in je leven dan een smartphone die dreigt uit te vallen, omdat je batterij het binnen enkele seconden het leven zal begeven? Uiteraard niet. Maar laten we die afweging eens maken in het echte leven: een persoon bloed kunnen toedienen om iemand’s leven te redden, is natuurlijk wél van levensbelang.
Sensibiliseringscampagnes om mensen aan te sporen bloed te doneren, zijn overal ter wereld actueel en onontbeerlijk. Het is namelijk van cruciaal belang dat mensen trouw bloed blijven geven. De ‘Donor Cable campaign’, gelanceerd door Leo Burnett Tailor Made in Brazilië, stelt je graag een nieuw smartphoneaccessoire: de Donor Cable.
Club SangueBom in Sao Paulo (Brazilië) introduceerde dit accessoire ter promotie van bloeddonatie. Overal in de stad werden deze apparaatjes, oftwel Donor Cables, beschikbaar gesteld. De bedoeling is om een smartphone in nood (lees: met een lage batterijduur) een deel van de batterij te doneren/schenken van een smartphone in je gezelschap die nog genoeg ‘power’ bezit.
Op die manier wordt de band tussen de bloeddonor en de patiënt benadrukt. Door de apparaatjes voornamelijk in restaurants beschikbaar te maken, maak je ook duidelijk dat het doneren van bloed deel uitmaakt (of zou moeten uitmaken) van het alledaagse leven.
De campagne illustreert voor mij dat je perfect kan inspelen op een ‘need’ (een smartphone met laag batterijleven) in combinatie met een ijzersterke boodschap door het creëeren van awareness rond bloeddonaties in een alledaagse setting. Bekijk beslist het casefilmpje hier nog en overtuig jezelf om ook bloed te geven …