Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.
Ruim 60% van de consumenten zit er niet op te wachten om Facebook-vriend van een bedrijf te worden. Als klanten dat toch overwegen is dit om er zelf beter van te worden in de vorm van kortingen, persoonlijk relevante tips of suggesties. Zo blijkt uit onderzoek van VODW Digital. Opmerkelijk is dat een ruime meerderheid van Chief Marketing Officers (cmo’s) van grote bedrijven Facebook juist ziet als een speerpunt in hun digitale marketingbeleid. Zij zien Facebook als middel om klanten mee te laten denken over producten en diensten en als sales- en servicekanaal.
Onvoldoende online focus
Managing partner Patrick Ruijs van VODW stelt dat de noodzakelijke focus op digital in veel gevallen nog veel te beperkt is. “Overall beoordelen consumenten in dit onderzoek de online dienstverlening van bedrijven met een 7-. Dat is nogal laag. Zeker als je je realiseert dat uitblinkers als Bol.com, AH.nl en Booking.com het gemiddelde nog flink omhoog brengen. Bedrijven erkennen weliswaar de urgentie om in digital te investeren, maar zijn nog te versnipperd bezig. Losse Facebook-initiatieven zijn daar een voorbeeld van. Terwijl consumenten daar dus juist weinig van verwachten. Klanten willen online, en dan met name mobiel, vooral inzicht hebben in hun persoonlijke situatie, zoals bijvoorbeeld in hun energiekosten of belgedrag. Op dit gebied verwachten zij maatwerk-service zoals in de vorm van alerts bij afwijkingen. Dit vereist meer focus op digitale klantbediening,” aldus Ruijs.
Banken en retailbranche
Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met MarketResponse, blijkt verder dat consumenten de online dienstverlening van banken als het best beoordelen. Ook de retailbranche en in iets mindere mate de reissector scoren goed. Klanten zijn veel minder tevreden over de verzekeringsbranche en de energiesector. Bijna een kwart van de ondervraagden beoordeelt de online dienstverlening van bedrijven in deze sectoren als onvoldoende.
Volgens Ruijs moet de vergelijking tussen branches wel in het juiste perspectief worden geplaatst: “Dat banken zo goed scoren komt vooral door de slag die zij hebben gemaakt met mobiel bankieren. Consumenten geven aan dat zij mobiel vooral inzicht willen kunnen hebben in hun persoonlijke situatie. Daar is voor verzekeraars, maar ook voor energiebedrijven een wereld te winnen. Belangrijk daarbij is dat bedrijven zich realiseren dat de verwachtingen van consumenten niet worden bepaald door wat branchegenoten doen, maar juist door perfecte aanbieders in andere sectoren. Als er morgen iemand komt die de online beleving van Bol.com kan waarmaken in de verzekerings- of telecombranche is het spel op de wagen. Nederlandse corporates zijn wat dit betreft kwetsbaar.”
Te weinig kennis van digital
Overigens blijkt uit het onderzoek dat marketingdirecteuren dit probleem onderkennen. Meer dan 90% van de ondervraagde cmo’s stelt dat de kennis op het gebied van digital binnen de eigen organisatie onvoldoende is. Ruim de helft van hen vindt bovendien dat marketeers nog te traditioneel denken en dat er op dit gebied grote stappen gezet moeten worden.
VODW speelt op deze behoeft in met de oprichting van een nieuwe gespecialiseerde unit: VODW Digital. “Wij zien dat de CMO behoefte heeft aan een partner om digitale transformatie vorm te geven, een partner die echt klant-denken combineert met business sense. VODW is al jaren actief op het vlak van digitale strategie. We gaan nu verder in de ondersteuning bij de volledige realisatie; van bouw tot en met organisatieverandering.”
Dit bericht werd overgenomen van Dutch Cowboys
Verder lezen over Facebook
Social15.05.2018
Influencers krijgen strenge regels opgelegd
Social19.04.2018
Facebook vlucht met 1,5 miljard gebruikers naar de VS
Bang voor Europese privacy wet?Social10.04.2018
Zo check je of je Facebook-gegevens gelekt zijn
Social04.10.2016
Facebook introduceert Messenger Lite
Geen snelle smartphone? Geen probleem: hier is Messenger LiteSocial07.04.2016
Zo vind je de verborgen inbox van Facebook Messenger
De 'spambox' met gefilterde berichten bestaat blijkbaar al jaren en krijgt nu pas aandacht.Social16.03.2016
Instagram-tijdlijn niet meer in chronologische volgorde
Web10.03.2016
Indische hacker kon bij alle Facebook-accounts die hij maar wou
Social02.03.2016
GETEST: 3 tips om je borsten groter te doen lijken!
VIDEOVerder lezen over Social media
Social16.05.2018
Computerstem zegt ‘Laurel’ of ‘Yanny,’ wat hoor jij?
Social15.05.2018
Influencers krijgen strenge regels opgelegd
Social31.01.2018
WhatsApp Business nu beschikbaar in België
Enkel voor AndroidSocial15.12.2016
Nu ook live streamen via Twitter #GoLive
Social07.10.2016
Snapchat wil naar de beurs
Social13.09.2016
Instagram krijgt vanaf vandaag een commentaarfilter
Kies zelf wat je niet wilt zien in je feedSocial13.09.2016
Twitter laat je vanaf 19 september meer schrijven in 140 tekens
Wat telt er allemaal niet meer mee voor de 140 tekens?Social07.07.2016
Snapchat is niet meer Snapchat
Snapchat Memories: bewaarfunctie voor eigen foto's en video'sVerder lezen over Twitter
Social18.04.2019
Twitter volgt de Europese Parlementsverkiezingen van 2019
Social18.03.2019
Twitter wil het gemakkelijker maken om gesprekken te volgen
Ook als je er zelf niet aan deelneemtSocial15.05.2018
Influencers krijgen strenge regels opgelegd
Social08.11.2017
Twitter verdubbelt naar 280 tekens maar ga je die ook gebruiken?
Social15.12.2016
Nu ook live streamen via Twitter #GoLive
Social13.09.2016
Twitter laat je vanaf 19 september meer schrijven in 140 tekens
Wat telt er allemaal niet meer mee voor de 140 tekens?Social22.03.2016
Twitter Sports Year 2016
Social07.01.2016