Marketing28.01.2013

Over doelgericht en afwachtend mediagebruik [Column]


Finn, ons zoontje van 2,5, is zoals iedere hedendaagse peuter bijzonder vlot met technologie. Het begon met touch devices natuurlijk, maar nu hanteert hij zelfs vlot de touchpad van een macbook pro. Het is zelfs zo erg dat zolang hij wakker is, hij er eigenlijk altijd eentje geconfisqueerd heeft. Die van zijn moeder natuurlijk.

Via de bookmarkbar navigeert hij mooi zelfstandig naar zijn favoriete websites. Studio 100, Kaatje, .. en ja ook youTube. Daar kijkt hij filmpjes is het Nederlands, Engels, Frans, Duits, zelfs Japans. Hij spreekt het allemaal na, hij kan het allemaal hebben.

Wat hij niet kan hebben is die banner. Je weet wel, dat onding bij de gele marker dat dan plots naar boven floept terwijl je rustig een filmpje wilt zien. Geen seconde duurt het, of hij heeft het weg geklikt.

Ik ben er trots op.

Dat klinkt misschien vreemd uit mijn mond, hypocriet zelfs, als je weet dat ik mijn geld verdien met banners. Ik run namelijk, samen met 2 partners, een bedrijfje dat zich 100% focused op banner creatie. Een zeldzame nichespeler die het een pak beter wil doen dan de norm. Maar ja, zelfs dan kunnen we er niet onderuit dat Finn wel eens een banner van papa weg klikt.

Ik ben er nog steeds trots op.

En niet omdat ik banners verfoei, in tegendeel. Ik ben zeer fier op het werk dat we dagelijks opleveren. Ik geloof in banners, of beter gezegd in digitale display. Ik weet dat je er mooie en effectieve campagnes mee kunt maken, merken kunt groot maken, producten kunt verkopen, een groot publiek bereiken en alles wat er zo leuk is aan media gedreven reclame.
Maar ik ben nog fierder op Finn dat die met zijn 2,5 jaar al instinctief een onderscheid kan maken waar heel veel reclamemakers het blijkbaar moeilijk mee hebben, namelijk dat er 2 manieren van mediagebruik zijn: doelgericht en afwachtend.

Bij afwachtend mediagebruik kunnen we nog een aantal richtingen uit gaan. Onze concentratie ligt nog niet helemaal vast, we zitten nog niet in de media-consumption-zone, om het kind een naam te geven. Dit kan bijvoorbeeld bij het openen van een nieuwssite, het doorbladeren van een tijdschrift maar evengoed bij het wachten tot een televisieprogramma begint.

Bij doelgericht mediagebruik ligt onze focus wel vast. We hebben voor iets gekozen, we zijn er mee bezig. Het lezen van een artikel, het beluisteren van een song, het bekijken van een filmpje of tv programma.

Bij afwachtend mediagebruik stoort reclame veel minder, omdat ze niet onderbreekt wat we aan het doen zijn. Bij doelgericht mediagebruik is reclame gewoon rot.

Drie keer raden waar we vandaag het liefste reclame plannen. Inderdaad, op doelgerichte media. Want het is net in het onderbreken dat er aandacht wordt gekocht. Willens nillens willen opvallen, zoals ikzelf ongetwijfeld op familiefeesten vroeger. Het kan plezant zijn, maar het kan ook snel gaan storen, en trop is teveel. In doelgerichte media koop je inderdaad niet alleen aandacht, maar ook frustratie en misschien wel haat, tegen de boodschap en tegen de praktijk.

Waar bannering doorgaans een vorm van afwachtende media-invulling is, kan het ook op doeltreffende media gebruikt worden, dat ziet we bijvoorbeeld bij die youTube (maar ook overlayers en vroeger pop-ups). Mensen worden gestoord. Idem met de pre-rolls. Je zou kunnen zeggen dat een filmpje voor een filmpje afwachtende media is, en op het medium televisie klopt dat ook maar op internet echter niet. Als je daar kiest om een bepaald filmpje te zien ben je mentaal al een stap verder. Er dan een ad tussen proppen is toch een beetje zingen voor de kerk binnen te gaan, maar iets van Willy Sommers dan.
Bij websites en nieuwsartikelen zien we het omgekeerde: mensen komen vaak doelgericht binnen, maar eens ze gelezen hebben wat ze wilden lezen wordt hun mediagebruik meteen afwachtend. Je kan hen dan redactioneel bij hun pietje pakken, of met een mooie ad. (Toch staan vele banners bovenaan de pagina)
Ook op televisie is het relevant. Weinig mensen storen zich niet heel erg aan de sponsorboodschappen tussen de programma’s op de VRT zenders. Die blokken tussen de programma’s zijn afwachtende media. Daarentegen zijn de spots tijdens een programma gewoon keihard vervelend, hoe mooi je het ook verpakt, je doelgericht mediagebruik wordt verstoord.

Het onderscheid tussen afwachtend en doelgericht mediagebruik is eigenlijk zeer cruciaal als we in onze industrie op zoek willen naar duurzame vormen van reclame. Iedere communicator weet dat “hoe” we iets vertellen even belangrijk is als “wat” we vertellen, toch lijken we dat als sector minder belangrijk te vinden. Dankzij een overdreven professionalisering zijn die 2 ook volledig gescheiden disciplines geworden. Ik zeg niet dat het per definitie problematisch is, maar ik verdedig wel de stelling dat door het echt goed op elkaar afstemmen van media en inhoud er véél meer mogelijk wordt.

Verder lezen over Advertising

Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen

De Belgian Association of Marketing (officieel B:A/M!) – en voorloper IAB Belgium – hebben de Matrix-studie nu al voor de negende keer uitgevoerd. Dit keer werkten 578 communicatieprofessionals waaronder adverteerder...

Marketing07.06.2019

Matrix-studie België, digitale marketing wordt volwassen

Influencer marketing in de lift
Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!

De zomer komt eraan, dus vinden veel mannen het nodig om 'in shape' te geraken. Dat is nochtans niet nodig volgens AXE! Nog tot 11 mei kunnen mannen, samen met de AXE male grooming experts, op zoek naar hun 'magic' om di...

Marketing26.04.2016

Geen tijd voor een sixpack? Geen probleem met AXE!

Dronevertising!

Gastartikel door Dennis De Cat: Meer info: Facebook / LinkedIn / Slideshare / THoM Drones zijn in, ongelofelijk in! Iedereen die de kans kreeg om de Websummit in Dublin of The Next Web Conference in Amsterdam te bezoe...

Technology05.02.2016

Dronevertising!

Naar-Pringles-geurende kaarsen

Kaarsen die geuren – toegegeven, dit werkwoord is misschien niet helemaal op zijn plaats – naar Pringles. Korte pauze om het te laten doordringen. Jup, de chipsfabrikant brengt een reeks kaarsen op de markt met drie...

Marketing01.12.2015

Naar-Pringles-geurende kaarsen

Eindelijk
Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Drie onderzoekers van de KU Leuven gaan het eerste "space billboard" ooit lanceren. Ze doen dat om op die manier het onderzoek naar CubeSats, een nieuw type satelliet, te steunen. Die CubeSats zijn volgens hen perfect om...

Technology30.11.2015

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Boondoggle rekruteert adblockers

Boondoggle is op zoek naar versterking. Om de juiste mensen te rekruteren, pakt het bureau uit met een opmerkelijke campagne op de grootste Belgische marketing- en communicatiewebsites: een banner die alleen te zien is v...

Marketing26.11.2015

Boondoggle rekruteert adblockers

Rekruteren via een banner die alleen te zien is voor mensen die een adblocker gebruiken
Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen

"Ad blocking" - bij adverteerders sowieso al één van de meest besproken termen van het voorbije jaar - wordt bij deze een nog belangrijker punt op de agenda. Steun ervoor komt deze keer namelijk uit onverwachte hoek: d...

Mobile23.11.2015

Mobiel internet zonder ads? Britse operator EE wil je zelf laten beslissen

Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies

‘Free Spirits’ is een mini-docuserie van het Belgische biermerk Primus met als onderwerp om gelijkgestemde eigenzinnige zielen te portretteren. De serie volgt een aantal mensen die hun eigen weg volgen en bewuste keu...

Marketing05.08.2015

Free spirits, mooie serie over echte mensen en hun passies

Verder lezen over Reclame

Maak zelf een Virtual Reality bril met Coca Cola

Dat Virtual Reality meer en meer in de kijker komt, mag geen verrassing zijn. We hebben al meermaals aangegeven dat Virtual Reality echt aan het doorbreken is. Ook Coca Cola heeft dit begrepen en wil hun kartonnen verpa...

Marketing24.02.2016

Maak zelf een Virtual Reality bril met Coca Cola

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Drie onderzoekers van de KU Leuven gaan het eerste "space billboard" ooit lanceren. Ze doen dat om op die manier het onderzoek naar CubeSats, een nieuw type satelliet, te steunen. Die CubeSats zijn volgens hen perfect om...

Technology30.11.2015

Het eerste reclamepaneel in de ruimte is Belgisch

Jouw privé foto’s, straks als reclame op Facebook

Vanaf 30 januari 2015 gaan de nieuwe gebruikersvoorwaarden van Facebook in. Daarmee zal Facebook al jouw gegevens kunnen verkopen om er gerichte reclame van te maken. Zij worden er rijk van en jij krijgt niets, behalv...

Social31.12.2014

Jouw privé foto’s, straks als reclame op Facebook

Moderne videoclip voor klassieke symphonie uit 1893 gaat viraal

Dvořák - Symphony No. 9 Allegro con fuoco (Official Music Video). Dat is de officiële titel van de videoclip die een paar dagen geleden online ging, een moderne videoclip speciaal gemaakt voor een heel klassiek stukje...

Marketing23.04.2014

Moderne videoclip voor klassieke symphonie uit 1893 gaat viraal

Sony verkoopt nieuwste Walkman in een fles water

Moest je er nog aan twijfelen of die waterdichte Walkman van Sony wel echt waterdicht is... of eerder spatvrij ofzo dan heeft DraftFCB wel een hele straffe manier gevonden om ons er allemaal van te overtuigen dat het...

Gadgets11.02.2014

Sony verkoopt nieuwste Walkman in een fles water

Look up & Look down. Contextuele billboards in Londen

Vorige week startte British Airways met zijn nieuwe #lookup campagne waarbij interactieve billboards werden ingezet. Deze billboards hadden te nodige tracking technologie aan boord om overvliegende vliegtuigen van Britis...

Marketing04.12.2013

Look up & Look down. Contextuele billboards in Londen

Een portret van je rijgedrag dankzij Lexis “Art is Motion”

Happiness Brussels lanceerde vorige week een nieuwe campagne voor Lexus onder de noemer "Art is Motion". Voor het project installeerden ze een systeem in een nieuwe Lexis IS 300h hybride waarbij ze de wagen een schilderi...

Automotive05.11.2013

Een portret van je rijgedrag dankzij Lexis “Art is Motion”

Pinterest & Instagram gaan de reclametoer op

Promoted pins. Het zal niet lang meer duren vooraleer u deze tussen de je andere pins op Pinterest ziet staan. En dat moet geen verrassing wezen. Met meer dan 10 miljoen unieke bezoekers per maand groeit de service nog s...

Marketing30.09.2013

Pinterest & Instagram gaan de reclametoer op

Verder lezen over YouTube

​De beste tips voor het kopen van doe-het-zelf-gereedschap

Je kunt natuurlijk een ‘mannetje’ inschakelen om voor jou die ene rotklus in huis te doen, maar waarschijnlijk bespaar je veel geld als je het zelf doet. Doe-het-zelven was nog nooit zo makkelijk, omdat je altijd een...

Algemeen11.12.2019

​De beste tips voor het kopen van doe-het-zelf-gereedschap

Shooting Stars memes zijn de nieuwe hype op YouTube!

YouTube staat vol met hilarische filmpjes en verschillende mensen maken er een sport van om deze samen te brengen in één compilatie. Shooting Stars memes zijn de nieuwe hype op YouTube! Ook YouTuber 'Dank Compilation...

Algemeen03.03.2017

Shooting Stars memes zijn de nieuwe hype op YouTube!

Deze compilatie van vallende mensen is hilarisch!
Pokémon Theme gezongen in 20 verschillende stijlen

Anthony Vincent van het YouTube kanaal ‘Ten Second Songs’ heeft weer een geweldig filmpje online gezet waarin hij een liedje covert in 20 verschillende stijlen. Zo deed hij al eens het nummer 'In The End' van Linkin...

Algemeen05.08.2016

Pokémon Theme gezongen in 20 verschillende stijlen

Stuur je kat eens naar de supermarkt!

Wie zegt er dat Duitsers geen gevoel voor humor hebben? De Duitse supermarkt keten 'Netto Marken Discount' maakte het volgende hilarische filmpje, over bekende internet katten die inkopen doen in de supermarkt.

Web09.06.2016

Stuur je kat eens naar de supermarkt!

GETEST: Welke zelfbruiner werkt echt tegen melkflessen?

Byebye melkflessen! Althans dat is de bedoeling ;) Wij testen deze aflevering drie verschillende zelfbruiners om erachter te komen welke het best werkt! Hebben jullie nog tips & tricks om mooie bruine benen te krijgen?...

Social18.05.2016

GETEST: Welke zelfbruiner werkt echt tegen melkflessen?

GETEST: Yoga oefeningen voor beginners!

Bestaan er Yoga oefeningen voor beginners waar je écht vrolijker van wordt? - ooohmmmmmmm - Wij zochten ze voor je uit! ;) Bekijk meer afleveringen van Venus en Cava op: http://afleveringen.venusencava.tv Bedankt voor...

Social16.04.2016

GETEST: Yoga oefeningen voor beginners!

VIDEO
Binnenkort gedaan met het eeuwige verschuiven van bureaustoelen?

Japanners en technologie: het blijft een match made in heaven. Naast het ontwikkelen van auto’s, spelconsoles en robots lijkt autobouwer Nissan haar hand niet om te draaien voor bescheiden technologische hoogstandjes....

Gadgets17.02.2016

Binnenkort gedaan met het eeuwige verschuiven van bureaustoelen?

Video: Wat krijg je als je gaat cosplayen met een hoverboard?

Smart Balance Boards (vaak gewoon hoverboards genoemd) vinden steeds vlotter hun weg naar de huiskamers. De vele filmpjes waarin met een paar pijnlijke valpartijen duidelijk wordt dat het niet voor iedereen is weggelegd...

Gadgets11.02.2016

Video: Wat krijg je als je gaat cosplayen met een hoverboard?