Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Een unieke campagne van de Anar Foundation tegen kindermishandeling verspreidt tegelijkertijd twee verschillende boodschappen naar twee verschillende doelgroepen op éénzelfde billboard. Twee vliegen in één klap. In dit geval is die ‘klap’ wel een beetje misplaatst …
Op de display van de abri op ‘volwassen hoogte’ staat een vrij onschuldige jongen met de waarschuwing: ‘Soms is kindermishandeling enkel zichtbaar voor het kind.’ De verborgen boodschap voor kinderen is van een heel ander kaliber en toont op de hoogte van een kind van 10 jaar diezelfde jongen maar met blauwe plekken. Een telefoonnummer met de boodschap, ‘Als iemand je kwaad doet, bel ons en we zullen je helpen’, verschijnt in de plaats van het kind.
Lenticular printing, een technologie die ze ook gebruiken voor 3D-images, is het geheim ‘achter’ deze geladen boodschap en campagne. Met deze aparte challenge, waarbij je twee verschillende doelgroepen met elk een aparte boodschap wil bereiken, werkt deze technologie subliem. Ook al blijven de elementen heel simpel – een eenvoudige afbeelding en billboard – is de draagwijdte een stuk groter.
Grey EMEA Spanje, ook het land waar de campagne werd gebruikt, is de bedenker van de campagne.