Wie de reclame spots van BMW op TV of radio in de gaten houdt, herkent het wel: de dubbele gong op het einde van de spot, waarmee BMW zijn advertenties ’tekent’. Afgelopen week introduceerde BMW een nieuwe ‘signature’ dat terug zal komen alle toekomstige campagnes.
Joachim H Blickhäuser, Hoofd Corporate & Brand Identity bij de BMW Group zegt:
Als onderdeel van de evolutie van onze akoestische branding, wordt het oude audio-logo vervangen door een nieuw, dat het merk een nieuwe onderscheidende, esthetische en dynamnische herkenning moet geven en dat wereldwijd op verschillende manieren gebruikt kan worden.
Sound Designer Thomas Kisser, de ontwerper van het nieuwe logo, voegt daaraan toe:
Het was een intensief proces en een mooie uitdaging van in het begin. De hoofdvragen die we probeerden te beantwoorden waren: Hoe klinkt het BMW-merk? Welke geluidsthemas vertegenwoordigen de waarden die ik met BMW associeer, zoals ‘Sheer Driving Pleasure’, esthetische aantrekkingskracht en vermogen? En hoe ontwerpen we een logo dat het BMW-merk differentieert van andere merken, in het bijzonder andere automotive merken?
Het nieuwe logo wordt vanaf maart uitgerolt in de Franse en Engelse markt, daarna is de rest van de wereld aan de beurt. Vergelijk hieronder de twee verschillende logo’s, eerst het oude dubbele gong logo, daarna het nieuwe en post je mening in de commentaren.
Het oude logo:
Het nieuwe logo: