‘The Internet of Things’, of het integreren van Internet features in je echte leven is erg hip dezer dagen. En daarbinnen past de Fliike perfect, het is een ‘echt’ tellerbak die aangeeft hoeveel likes je Facebook pagina al heeft. De Fliike legt zo de brug tussen je virtuele FaceBook pagina en de fysieke wereld. De Fliike is niet de eerste ‘counter’ van deze strekking, maar volgens het Franse bedrijf Smiirl, is het wel één van de meest eenvoudige en goedkope oplossingen op de markt. Smiirl gaat resoluut voor de lokale winkels en businesses, wat je ook terug ziet in de 100.000 likes limiet op hun product.
De Fliike heeft ook geen digitaal display, maar kiest voor een ‘vintage’ stijl cijfersysteem dat de ouderen onder de lezers nog wel zullen kennen van klokradio’s uit de begin jaren 80. Het geeft de Fliike een meer tastbaar en fysieke aanwezigheid, dan wanneer er een digitaal scherm zou gebruikt zijn. De doelstelling van de Fliike is om de online populariteit om te zetten in een tastbaar gegeven voor de ‘real world business’. Volgens Smiirl co-oprichter en CEO Gauthier Nadaud is het te vergelijken met drukke koffiebars en restaurants: iedereen kiest resoluut voor de bar met de meeste klanten of het drukste terras. Dat soort uiterlijke kenmerken voor populariteit zijn er nog te weinig voor de online social media. De Fliike speelt ook in op de curiositeit van de bezoekers: wie wil er niet zien wat er gebeurt als je de Like-knop indrukt op Facebook? Op langere termijn wil Nadaud een heel eco-systeem van sociaal verbonden objecten opbouwen, om zo de kleine lokale business te helpen het fysieke te connecteren met hun online aanwezigheid.
De Fliike kost 300 EUR in pre-order, exclusief BTW en shipping, en is momenteel beperkt tot 500 units, de eerste productie-run.
Fliike by Smiirl from Smiirl on Vimeo.