Automotive19.06.2013

Michelin Track Day


Michelin Track Day

Eerst, tweede. Daar gaan we, linkse bocht uit de pits en dan vrijwel meteen direct rechts de apex insturen in de eerste bocht van het circuit. Daarna op de gas mooi naar de buitenbocht en opnieuw in de apex van een lichte rechtse Kanaalbocht waarbij je bij het uitkomen vol op de gas gaat om dan iets verder terug af te remmen voor Blanchi bocht. Bij het uitkomen daarvan kan je pas echt vol aan de bak op het eerste rechte stuk richting de Kleine Chicane….

Michelin Track Day

De Michelin Track Day was ingedeeld in 3 grote delen, een deel op het circuit, een deel handling en een theoretisch luik. We hadden nog maar goed en wel onze eerste koffie op en ik zat al achter het stuur van de Mégane RS, ideaal om te starten want het was toch weeral een eind geleden dat we nog eens op Zolder hadden gereden en de Porsche stond hierna op het racemenu. In totaal kon iedereen 4 x 15 minuten rijden op het circuit, telkens met een andere wagen. Zo had je een aantal Porsche Carrera (racing spec) klaarstaan afgewisseld met BMW M5, Mégane RS, Toyota GT86 en een Lexus LF. Eén voor één leuk speelgoed. De gespecialiseerde co-drivers gaven instructies voor het juist insturen van de apex, waar je op de gas kon gaan, etc en lieten je vooral genieten van het circuit en na een eerste testronde mocht je steeds vol op het gas om ten volle te genieten.
Michelin Track Days
Het verschil tussen de verschillende wagens is best wel groot. Het éne moment ga je met de handgeschakelde Mégane door de bochten en iets later scheur je zelf in een Porsche de Renault voorbij alsof het niks is. En per ronde die je doet, zoek je verder naar de juiste lijnen waarbij je goed luistert naar wat je co-driver je vertelt. Alle co-drivers zijn trouwens één voor één ervaren race piloten zoals bijvoorbeeld Nico Verdonck (om er maar iemand te noemen) en ze hebben allemaal (zo lijkt het toch) alle geduld van de wereld. Zo jaag je de M5 de bocht uit en voel je de banden zoeken naar grip op het asfalt. Die grip vinden ze ook en je scheurt terug het volgende rechte stuk op. Wat een lekker geluid maakt die M5 toch nog steeds trouwens, niettegenstaande die het vandaag moet doen met een V8 versus de V10 die in de E60 zat.
Michelin Track Day
En volgend onderdeel van de dag was een handling test. Daar stonden een Golf … en een Sirocco … voor ons klaar en na 1 verkenningsronde op het uitgezet parcours was het aan ieder van ons om de snelste tijd neer te zetten tussen de kegels zonder deze te raken of omver te rijden want dan had je automatisch strafseconden aan je broek. De winnende tijd was 40″, ik had er zelf 43″ voor nodig maar kom graag nog eens terug om deze tijd wat scherper te stellen 😉
Michelin Track Day
Al dit moois werd natuurlijk mogelijk gemaakt door Michelin en vooral door hun banden natuurlijk. Het is eigenlijk best wel fascinerend om te zien hoe banden evolueren en hoe trends van een paar jaar geleden vandaag helemaal niet meer aan de orde zijn. Het thema van de Track Day was ‘From Track to Road’ om te laten zien hoe de investeringen op het circuit hun weg vinden naar de banden waar wij allemaal dagelijks mee rijden. Maar dat is dus iets voor later deze week.
Wil je zelf ook Michelin eens in actie zien van dichtbij? Michelin doet regelmatig acties op de Facebook pagina waarbij ze tickets weggeven voor bekende autoraces in binnen- en buitenland. Snel fan worden dus en meedoen.
Hier nog een paar extra sfeerbeelden van Bruno (www.shutterspeed.be):
Michelin Track DayMichelin Track Day Michelin Track Day Michelin Track Day Michelin Track Day Michelin Track Day Michelin Track Day

Kris Hoet

Kris Hoet is Hoofdredacteur van Belgiancowboys, maar in het dagelijkse leven vooral actief als Creative Innovator bij WARPED. Als regelrechte petrolhead is hij mede-bezieler van Carrepublic. Andere passies zijn fotografie & mountainbiken.