Automotive10.02.2014

Michelin start met Big Data project in 5 landen


’s Werelds grootste bandenfabrikant Michelin maakte afgelopen donderdag in Innsbruck bekend dat het bedrijf met een uniek wetenschappelijk project start waarbij in 3.000 auto’s in Europa het rijgedrag van de bestuurder wordt gevolgd.

Dit is mogelijk door in deze wagens een zogenaamde OBD (On Board Diagnostic) dongle in te bouwen met een GPS systeem, een 3D gyroscoop en een sim kaart voor het doorgeven van de data. Data die wordt doorgeven is o.a. de positie van de wagen, de weeromstandigheden gekoppeld aan de lokatie, het soort wegen (stad, snelweg), de snelheid, of de wagen op cruisecontrol staat ingesteld en het rijgedrag van de bestuurder.

Deze informatie is nodig om dit rijgedrag te kunnen koppelen met steeds meer geavanceerde technieken bij de ontwikkeling van nieuwe banden. Het dashboard aan de achterzijde van al deze data toont ons een boeiend inzicht van dat rijgedrag.

Web_DominiqueMichelin
Dominique Aimon, Directeur Technische Communicatie bij Michelin met zijn OBD Dongle.

Via een eenvoudig vierkant is met kleuren hoe de wagen zich beweegt. Naar boven neemt de snelheid toe, naar onderen neemt de snelheid af (tot aan stilstand), links letterlijk wanneer we naar links rijden en rechts .. inderdaad. In het midden is het nulpunt. Dit is het punt waar de wagen zonder weerstand rijdt.

Deze data is via de andere informatie te koppelen met de geografische gegevens, de weersomstandigheden en meer. In de voorlopige data die wij te zien kregen waren er bij een van de auto’s veel GPS punten waar de auto naar links is afgeslagen en tegelijkertijd de mate waarin wordt geremd toe nam. Deze informatie is zelfs voor de bereider interessant en duidt op verkeerd rijgedrag door te remmen in de bocht.

Het project start in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Italie. Op dit moment worden de 3.000 testrijders geselecteerd op demografie en persoonsgegevens. Doel is om binnen een jaar zoveel mogelijk data te verzamelen die kan bijdragen aan de toekomstige ontwikkeling van banden die bijdragen aan onze veiligheid.

Verder lezen over Big Data

De droomfabriek van 5G maar we missen alleen een regisseur

Mobile26.02.2016

De droomfabriek van 5G maar we missen alleen een regisseur

Als alles aangesloten is op het internet veranderden huidige waarden.
​Big Data-projecten veroveren Nederland

Steeds meer bedrijven in Nederland maken er werk van om Big Data-toepassingen in hun eigen organisatie op te bouwen. Dat blijkt uit recent onderzoek in Nederland. Een derde van de ruim 100 ondervraagden is al ruim twee j...

Web28.09.2015

​Big Data-projecten veroveren Nederland

City of Things: Antwerpen wil bewoners en bezoekers gaan volgen

Antwerpen wil nog dit jaar van start gaan met een initiatief om de verplaatsingen van inwoners en de vele bezoekers te volgen. Met het project ‘City of Things’ zullen op diverse locaties in de stad sensoren worden op...

Technology23.06.2015

City of Things: Antwerpen wil bewoners en bezoekers gaan volgen

Privacy zal beschermd zijn
Verslag van IAB ThinkDigital: real time, big data, second screening & nog veel meer

Gisteren was The Egg in Brussel even het digitale middelpunt van ons land tijdens IAB ThinkDigital. Uiteraard was Belgian Cowboys er ook bij. In digitale marketing zijn er tegenwoordig heel wat hete hangijzers - issu...

Marketing29.05.2013

Verslag van IAB ThinkDigital: real time, big data, second screening & nog veel meer

Nicholas Feltron lanceert zijn jaarrapport 2012

Nicholas Feltron kwam de laatste maanden vooral in het nieuws met zijn Facebook Timeline redesign, maar reeds sinds 2005 maakt hij elk jaar een persoonlijk jaarverslag op. Op zich is het niets bijzonders, ware het niet...

Web14.03.2013

Nicholas Feltron lanceert zijn jaarrapport 2012

Foursquare toont de ‘hotspots’ in de hele wereld

Of anders gezegd, hoe zien een half miljard Foursquare check-ins eruit? Het valt misschien niet meer zo op als toen Foursquare nog nieuw was en iedereen elke check-in ook op Twitter gooide, maar het mag duidelijk zijn da...

Web18.01.2013

Foursquare toont de ‘hotspots’ in de hele wereld