Op het Salon van Geneve, kondigde autobouwer Alpina twee nieuwe modellen aan; eentje waar we onderverdeeld gelukkig van worden en een tweede dat, laat ons zeggen, eerder geinspireerd werd door de marketing-boys.
Alpina B3 BiTurbo
Het eerste model is de Alpina interpretatie van de nieuwe BMW 3-reeks. Alpina baseert zich op de 335i – met de 3-liter zes-in-lijn met twee turbo’s – en zorgt voor verfijning luxe en beter prestaties. Met een koppel van 600 nm en 410 PK laat het voorlopig nog elke andere ‘Dreier’ achter zich, de rest van de specificaties is al even indrukwekkend: o-100 kmph in 4,2 seconden, een topsnelheid van 305 kmph en dat met een – opgegeven – gecombineerd verbruik van 7,6l/100 km en een CO2 uitstoot van 177g/km. Hij komt er in sedan en touring-versie, zowel in RWD als X-Drive. Klassevol, bloedsnel en toch niet het patserige van BMW’s eigen M-collectie? Dan is dit de enige keuze, de – optionele – Alpina-striping in goud hoort er gewoon op.
Alpina XD3 BiTurbo
Voor puristen is het waarschijnlijk een doorn in het oog, maar in de huidige markt een onontbeerlijk model: gebaseerd op de X3, en aangedreven door de 3.0-liter diesel motor. Het resultaat: 350 pk, 700 Nm, en 0-100 in minder dan 5 seconden! De Audi SQ5 doet het met iets minder 313pk, 650Nm, 5,1 seconden, en een topsnelheid van 250km/u. De XD3 haalt 3km/u meer, en verslaat op met cijfers zijn concurrent uit Ingolstadt op alle gebied. De XD3 is gekoppeld aan ZF’s automatische achtbak, verbruikt – in theorie – 6,8 liter per 100 kilometer, en vertegenwoordigt een uitstoor van 180 g CO2/km. Met 1.910 kg is het geen lichtgewicht, maar het is dan ook een SUV.
Met een -Duitse – vanaf prijs voor de B3 van 65.000 euro en voor de XD3 van 67.000 euro waarschijnlijk niet voor iedereen weg gelegd.