Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Bij Ford Performance maakt ze het geen mallemoer uit hoe hard de concurrentie over een rondje full speed op de Nürburgring doet. Voor hun is het geen norm, is die befaamde ‘ring’ geen challenge en vinden ze het eigenlijk niet eens een echt circuit met al z’n bobbels en bizarre wegdek. Was getekend Tyrone Johnson, met 31 jaar ervaring een soort van ‘master of the Universe bij Ford Performance’ om te vervolgen met dat ‘onderstuur echt iets is uit het verleden’.
Het Performance team wat verantwoordelijk is voor de Ford Focus RS, de Ford ST modellen, de Mustang en de Ford GT, kiest liever voor het snelle werk op vlakke supersnelle circuits zoals Hockenheim. Zij zijn de norm waar zo hard mogelijk met een Ford Performance auto overheen moet kunnen worden gestuurd. Circuits waar de gas er op gaat en je pas voet er vanaf haalt als je terug in de pitsstraat bent, niet eerder! Dat vinden ze ook voor de sprint van 0 naar 100 in 4.8 seconden. Een Ford Focus RS moet altijd wegspringen, met of zonder ‘launch control’ en moet je in iedere denkbare situatie het maximale plezier (lees vooral veel motorvermogen) geven wat je van deze speciale auto’s mag verwachten. Want wees eerlijk, zo’n Ford Focus RS is speciaal, zeg maar heel speciaal.
Er zit een Mustang onder de motorkap
De 3e generatie Ford Focus RS is van uitzonderlijke klasse. Goodbye 5-cylinder, Hello Ford Mustang want in de nieuwe Focus RS ligt dezelfde 2.3 liter 4-cylinder turbo motor. In de basis is deze Focus RS echter een Ford Focus ST, het lichtere broertje die als eerste mocht buitenspelen maar nu op alle fronten voorbij wordt gereden door zijn veel sterkere broer. Het vermogen van de Focus RS mag er wezen, 350 Pk (440 Nm) en om dat allemaal een beetje op temperatuur te houden heeft deze RS ook gelijk maar de grootste intercooler gekregen ooit die voor een productie auto is ontworpen.
Blauw
We kunnen het hebben over de standaard perfect zittende sportstoelen, de blauwe kleur of de prachtige zwarte wielen met natuurlijk de brute eveneens blauwe remklauwen, wie niet kiest voor deze kleur heeft geen smaak. Of wat dacht je van launch control, z’n opvallende maar o zo noodzakelijke spoiler of het brute front met z’n honinggraat grille en luchtinlaten om die ‘blauwe’ roodgloeiende remmen een beetje af te koelen, allemaal mooi, geweldig en top.
Maar bij deze RS gaat uiteindelijk maar om dat ene knopje en het moment waarop jij besluit te kiezen voor een andere drive-mode. In het echt wordt je nu even stil, haal je diep adem, gaat je hartslag met 30% omhoog en voel je de adrenaline door je lijf stromen, het moment komt er echt aan, (weer valt er stilte) als je kiest voor (sport, track mode of) drift mode.
30 Minuten en 18 seconden
De Focus RS is gemaakt voor het circuit. De specs die de auto heeft meegekregen liegen er niet om. Volgens onze Tyrone kun je de RS 30 minuten lang pijn doen op het circuit. Dat betekent dat je een half uur lang zonder in te houden kunt blijven gas geven voordat de auto je gaat melden dat het tijd wordt om even te pauzeren. Wie verstandig is neemt echter een ‘KitKat’ na 4 rondjes zodat je eigen adrenaline ook even de tijd krijgt om te zakken.
En dan is er nog die 18 seconden. In werkelijkheid tussen de 15 en 18 seconden waar je op maximale snelheid en maximaal vermogen kunt rijden. Daarvoor heb je echt een leeg recht stuk snelweg nodig in Duitsland want op een gemiddeld circuit ga je dat niet redden. Ben je in die bijzondere omstandigheden dan kun je na 15 seconden de voet 1 seconde van de gas halen om nog een keer op die 18 seconden te worden getrakteerd. Het geeft alleen maar aan dat alles aan deze Focus RS is gemaakt voor hoge snelheden waarbij bochten eigenlijk niet meer bestaan. Hooguit om ook deze dan maar vol in te gaan.
All Wheel Drive (AWD)
Vrijwel alle auto’s met de classificatie AWD hebben een Haldex systeem. Dat betekent dat de auto wel 4-wiel aangedreven is maar dit pas ook doet wanneer daar behoefte aan is. Onder ‘normale’ omstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven (met name voor brandstofbesparing). De achterwielen schakelen dus pas bij als de voorwielen beginnen door te slippen. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat als de auto uitbreekt hij zo snel mogelijk weer wordt recht getrokken.
Het zelf ontwikkelde ‘Torque vectoring’ systeem van de Focus RS zorgt in combinatie met het speciale differentieel op de achteras, dat in feite bestaat uit twee koppelingen, voor de maximale aandrijving en handling van ieder afzonderlijk wiel en zijn deze permanent aangedreven. In normale omstandigheden gaat een het meeste koppel naar de voorwielen en krijgen de achterwielen de rest. Wanneer het koppel onder meer extreme omstandigheden moet worden verdeeld, denk hierbij specifiek snel genomen bochten of aan de drift mode, dan moeten de achterwielen meer koppel gaan krijgen voor de noodzakelijke performance. Onderstuur wordt op deze manier volledig geëlimineerd.
Bij Ford zijn ze er in geslaagd onder extreme omstandigheden maximaal 70% van de aandrijving naar de achterwielen te sturen en als het moet kan alles naar slechts één wiel worden gestuurd. En dat maakt de handling van de Focus RS echt uniek.
De D van drive mode en van drift mode
De Focus RS heeft 4 verschillende drive mode’s, normaal, sport, race track en drift mode. Bij normaal rijdt de auto toepasselijk ‘normaal’ en is hij als een echte Ford Focus prima geschikt voor een gezellig ritje met de familie. In het standje sport wordt het allemaal direct een stuk stugger en wordt het alles minder comfortabel, stuurt de auto direct een stuk zwaarder en verdwijnt een deel van de demping.
Sound Tuning
Vanaf Sport mode en de Circuit mode die ‘race track’ wordt genoemd gaat ook het geluid meespelen zowel buiten als binnenin de auto. De ‘Injection strategy’ van Ford zorgt er voor dat de RS is voorzien van ‘pops’, ‘burbles’ en ‘bangs’. Dat betekent omgedraaide hoofden, herrie in tunnels en smalle straatjes en verrukkelijke geluiden tijdens het schakelen. Niet iedereen is daar een fan van maar de liefhebbers kunnen er geen genoeg van krijgen.
Focus RS alleen geschikt voor kenners
Voor de 50 duizend euro die je moet neertellen voor een Ford Focus RS krijg je echt heel veel waarde terug voor je geld. De met name Duitse concurrentie van Audi, Volkswagen en Mercedes kost echt dikke duiten meer en loopt door tot bedragen boven de 70 duizend euro. Krijg je daarvoor meer, bij Ford denken ze van niet en laten we eerlijk zijn, de Ford Focus RS is echt een top auto waarmee je extreem hard, veilig en met heel veel plezier kunt rijden. Eigenlijk is het nog steeds de ‘gewone Ford Focus’ al zie van een kilometer afstand dat het wel een RS is.
Minpunten zijn er nauwelijks of niet te ontdekken of was het dan toch dat ene punt waar iedereen mee krijgt te maken als je deze auto koopt. De vraag is waar kun je in track- en driftmode rijden. Denk daar goed aan! Niet bij de koop maar wel als je gaat rijden, kies altijd voor veiligheid en gebruik vooral je verstand. Ford wil dat, de auto wil dat en als je echt los gaat op plekken waar het wel kan, geniet dan ook van iedere seconde in deze Ford Focus RS want hij zal je echt belonen. Wie hem gaat kopen is terecht een kenner want deze auto is zoals eerder gezegd in alle opzichten special. Wanneer gaan we eigenlijk naar Hockenheim?
Verder lezen over Ford
Automotive25.07.2023
Op stap met de 2024 Ford Mustang!
Wij reden als één van de weinige in Europa met de nieuwe Ford MustangAutomotive12.03.2021
Ford Mustang Mach-E laat zien waartoe elektrische auto’s in staat zijn
Boeiende video serie met de meest bizarre uitdagingenAutomotive31.08.2013