Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
In de eerste aflevering van De Verwondering nemen we je mee in een bijzondere blauwe Audi A4. De heldere blauwe kleur maakt de auto anders, ook vallen de iets bredere wielkasten en de 21″ velgen op. Maar verder denk je nog steeds te maken te hebben met een mooie uitgevoerde A4 totdat je aan de voor of achterkant van de wagen staat. Daar pronkt een klein logo wat echte autokenners doet huiveren, de RS (Renn Sport aka Racing Sport) aanduiding, in ons geval de RS4. En daar begint onze verwondering, deze Audi RS4 is geen fraai uitgevoerde stationwagen en leuke gezinsauto maar een beest van een auto met een 450 Pk 8 cylinder motor. Wie de gaspedaal aanraakt voelt een trilling van de motor die brult en gromt als een leeuw.
De wagen is alleen in een Avant versie te krijgen om de dood eenvoudige reden dat er geen vraag is naar een sedan uitvoering aldus Audi. Dat maakt hem redelijk uniek want er zijn eigenlijk geen vergelijkbare ‘familiewagens’ met de specificaties van deze RS4. Enige echte concurrent is de BMW M3 maar die is juist niet in een Avant uitvoering te koop.
De Audi RS4 heeft inmiddels al een lange reputatie en begint met de legendarische Audi RS2 Avant (zie onderstaande foto) uit 1994 gebaseerd op de Audi 80 Avant en welke in samenwerking met Porsche werd ontworpen. Deze RS2 waar maar 2891 exemplaren van werden geproduceerd was uitgerust met een 2,2-liter 20-kleps vijfcilinder turbomotor (B3) met een maximaal vermogen van 316pk. De topsnelheid werd afgeregeld op 262 km, sneller dan in die tijd een McLaren F1 sportwagen en nog steeds sneller dan menige sportwagen nu in 2013.
De eerste versie met RS4 aanduiding werd gelanceerd in 1999 en had een 2.7-liter V6 biturbo motor met 5 kleppen per cilinder en een vermogen van 380 pk. De door Cosworth getunde auto werd begrensd op 250 km/uur. De remmen waren niet super, deze RS4 had veel last van onderstuur maar groeide mede door zijn vermogen en looks uit tot een cult car. Tussen de nieuwste RS4 en de versie uit 1999 zit nog een tweede model (B7) uit 2006 welke tot 2008 in productie bleef.
Wie een Audi RS4 in 2013 koopt is verzekerd van een jaarlijks kerstpakket van zijn bezinepomphouder. Zuinig in verbruik is deze auto niet. Zuinig rijden past bij deze auto ook niet, wie dat wil kan beter een S-uitvoering aanschaffen. Stuk goedkoper en je rijdt zeker het dubbele aantal kilometers op een volle tank. Deze RS4 smeekt om snelheid en wordt pas gehoorzaam als hij vermogen mag leveren. Wie de gaspedaal indrukt wordt rijkelijk beloond door de auto en dat geeft ook gelijk het risico aan van deze auto.
De RS4 is geen auto voor mensen zonder serieuze rijervaring. Om dat nog eens te benadrukken biedt de auto de kans om zelf via Drive Select je rijstijl te kiezen. Wie op zondagmiddag met het gezin een ritje langs de kust wil maken kan kiezen voor ‘Comfort’ aka comfortabel. Meer demping, minder geluid en andere besturing maken auto en berijder rustig. Wie echter kiest voor ‘Dynamic’ zet ook de uitlaat verder open, de wagen gromt en maakt een donker geluid. Besturing, ESP en de gaspedaal reageren directer, de beer is los en dan kan het echte feest beginnen.
Van 0 naar 100 duurt slechts 4.7 seconden. Ook daarna blijft de auto versnellen, in no time staat de teller op 200 en op de Duitse autobaan tikken we moeiteloos de 270 km/uur aan en houden nog gas over. De wagen zit dan nog lang niet in het rood. Bij deze snelheden stuur de RS4 heel direct al merk je dat de snelheid wel impact heeft op deze besturing. In de bochten moet je het echt te dol maken wil je de controle kwijtraken.
De vierwielaandrijving van de Quattro zorgt samen met de door audi ontwikkelde elektronica ervoor dat de auto zichzelf corrigeert en dat je maximaal grip houdt met het wegdek. Laten we zeggen dat je een groot hart moet hebben in de bochten en wie dat ervaart begrijpt ook waarom deze auto zo past bij de ‘verwondering’. Wie van dollen houdt en niets vemoedende wandelaars wil verrassen op een heerlijk RS4 geluidje met de 7-traps S-tronic moet lekker terugschakelen. Het tussengas zorgt ervoor dat je telkens met en brede glimlach achter het stuur zit. Rijden met deze RS4 is een groot feest.
Wat kunnen we verder nog over deze Audi RS4 zeggen? De auto oogt met de ‘beschaafd’ uitgebouwde wielkasten enorm stoer, de keramische remschijven voor met audi erop geven extra cachet, de 20′ 9J velgen met 265/30 R 20 banden mogen er wezen, het geluid en zeker in de Dynamic stand is smullen, de blauwe kleur maakt hem opvallend, de RS schaalstoelen zitten echt voortreffelijk en het interieur is voor Audi rijders echt prachtig en herkenbaar. Alles is mooi en klopt aan deze auto. Uiteindelijk kun je er ook nog steeds op zaterdag mee naar de supermarkt voor 7 kratjes bier en 3 tassen met boodschappen.
Maar het belangrijkste is toch het ongekende rijgenot van de RS4. De auto geeft je met zijn enorme vermogen een bijzonder gevoel want je alleen maar kunt ervaren als je er mee rijdt. Zelden had ik zoveel plezier in een auto. Dankzij al de aanwezige elektronika en de gewelige grip (quatro) is de auto daarnaast ook super veilig. De prijs, ach het is detail, kaal kost hij 118.000 euro. Onze uitvoering kost inclusief alle opties 150.000 euro. Dat is is heel veel geld maar je krijgt er ook heel veel auto en nog meer rijplezier voor terug.
Over het de productie van de video komen we graag nog een keer terug in een aparte blogpost. Want rijden en filmen van een dergelijk snelle auto vraagt enige voorbereiding. Meer foto’s vind je in het RS4 foto-album op de facebook pagina van Carrepublic.
Specificaties:
Audi RS4 Avant 4.2 FSI Quattro
Motor : V8 benzinemotor
Cilinderinhoud : 4.163 cc
Vermogen : 450 pk bij 8.250 tpm
Koppel : 430 Nm bij 4.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h : Oops 4,7 seconden
Topsnelheid (optioneel) : 250 km/h (280 km/h)
Gewicht : 1.870 kg
Verbruik : 10,7 l/100 km (al haalt tie van z’n leven niet)
CO2-uitstoot / energielabel : 249 g/km / G
Bagageruimte : 490 liter (te vergroten tot 1.430 liter)
Prijs (vanaf) : € 117.780,-
Prijs van de door ons gereden uitvoering : € 149.950,-
Grip : Ongekend
Motorgeluid : Om van te genieten (terugschakelen is het leukste)
Classificatie : In een woord geweldig!
Camera : Joran van Maaswinkel (Video) en Bruno de Regge (Fotografie)
Technische ondersteuning : John Bake Video productions
Productie : Henk de Hooge – Kris Hoet – Jeroen de Hooge
Verder lezen over Audi
Automotive23.05.2022
Een Audi SUV kiezen: dit zijn onze favorieten
Automotive12.11.2020
Tweedehands Audi A4 kopen: hier moet je op letten
Automotive13.02.2020
4 tips bij het kopen van een tweedehands Audi A6
Automotive26.01.2018
Prachtige auto’s in vogelvlucht: Audi van toen tot nu
Automotive10.02.2016
Soms is er een commercial, daar hoort geen tekst bij, Audi R8 V10 plus
Automotive18.11.2013
Een 3D geprinte concept car voor Audi
Automotive08.05.2013
Audi Connect: vervult het nieuwe in-car connectivity systeem van Audi al onze wensen? [review]
Automotive23.04.2013
Audi test je snelheid in Screenshot Ad
Verder lezen over Review
Mobile05.09.2018
Review: Nokia 3.1 – te weinig opslagcapaciteit
Mobile30.08.2018
Review: Nokia 6.1 – degelijke prijs/kwaliteit
Mobile12.08.2018
Review: OnePlus 6 – Meest waar voor je geld!
Mobile05.07.2018
Review: Samsung Galaxy S9+, zoals altijd een topper
behalve dan de batterijMobile20.06.2018
Review: LG G7 ThinQ – alles wat je verwacht van een toptoestel
Mobile25.05.2018
Review: Nokia 7 Plus – prijs/kwaliteit uitstekend
Mobile07.05.2018
Review Huawei P20 Pro: beste smartphone die je nu kan kopen
Algemeen23.02.2018