Dat de X5 zo’n beetje de hoeksteen van BMW’s X-gamma is, hoeft niet verder uitgelegd te worden. In zijn tijd definierend op het vlak van comfort, rijgedrag en uitstraling. Dat er ondertussen 1.300.000 verkocht zijn, bevestigd alleen maar dat BMW duidelijk een troef in handen had. En je troeven, die geef je niet zomaar weg. Vandaar dat de nieuwe X5 eerder een evolutie weerspiegelt dan een revolutie.
Nadat de eerste foto’s gisteren uitlekte, gaf BMW deze morgen zelf zijn persfoto’s en specs vrij. Het design wordt een beetje aangescherpt en volgt de algemene trend bij BMW: een iets bredere gril, koplampen met dubbele units en een LED-strook aan de bovenkant. Het geheel heeft in ieder geval de indruk sportiever te zijn, en door diverse trukjes (Air Breather en Air Curtains) te gebruiken komt BMW op een CX-waarde van 0.31.
Motorisch wordt het allemaal wat steviger: een xDrive50i v8 met 450PK, xDrive30d met 245PK en een M50d M Performance met drie turbo’s, goed voor 381PK. Later zouden nog een sDrive25d (alleen achterwiel aangedreven), een xDrive25d, xDrive40d en een xDrive35i aan de lineup worden toegevoegd. Erg potente motoren en – voorlopig – nog geen zicht op een hybride model.
Aan de binnenkant is er een meer plaats voorzien voor een 10,25 inch scherm voor de iDrive, kan er geopteerd worden voor een derde zitrij, zodat er in totaal 7 personen in de auto kunnen worden vervoerd en kan je zowat alle moderne snufjes en gadgets aanvinken op de optielijst. Dat de prijs daarmee gevoelig zal stijgen, is des BMWs.
Momenteel zijn er nog geen prijzen bekend gemaakt, maar verwacht toch een lichte stijging ten opzichte van de huidige modelprijzen. Ergens half november zou hij bij de dealer staan.