Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Autorijden wordt handsfree. En zelfrijdende auto’s worden sociaal. Dat stelt de Nederlander Maarten Sierhuis. Hij is als Director van het Nissan Research Center Silicon Valley de stuwende kracht achter de zelfrijdende auto.
De eerste Nissan met techniek gericht op autonoom rijden, arriveert volgend jaar. De auto kan zelfstandig rijden op de snelweg. Sierhuis: ‘Daarna komen auto’s die zelfstandig kunnen inhalen. Vanaf 2020 hebben we modellen die autonoom in de stad kunnen rijden. Altijd met iemand in de auto: “handsfree rijden” dus.’
De techniek voor de zelfrijdende Nissans wordt door Sierhuis en zijn team ontwikkeld. In 2017 levert Nissan de Qashqai met technologie waarmee de auto op de snelweg gedeeltelijk autonoom kan rijden (Piloted Drive).
Samen met NASA-technici
Bij zijn vorige werkgever, NASA, ontwikkelde Sierhuis informatietechnologie voor het ISS en voor het maken van ruimtewandelingen. ‘We doen veel samen met NASA. Zoals auto’s intelligenter maken, zodat ze kunnen begrijpen, redeneren en anticiperen’, verklaart Sierhuis.
Universele taal
Zelfrijdende Nissans worden geen robots. Althans, niet helemaal, schetst de Nederlander. ‘We laten auto’s het gedrag van de bestuurder leren en vervolgens kopiëren, zodat degene die handsfree meerijdt, zich prettig voelt. Deelnemen aan het verkeer kent een soort universele taal; die leren we aan onze auto’s, zodat ze sociaal vaardig worden. Dat kan met licht, geluid en andere voorzieningen.’
Zero Fatalities
Waarom deze “handsfree rijdende auto’s”? ‘Ons grote doel is Zero Fatalities: nul slachtoffers in het verkeer. Samen met Zero Emissions, onze elektrische auto’s, betekent dat een belangrijke omwenteling in het autoverkeer.’
Praktijktest in Noord-Holland
Nissan zal deelnemen aan een praktijktest waarbij auto’s informatie uitwisselen met elkaar en met de omgeving. Met deze informatie kunnen ze slimmer, sneller, veiliger en comfortabeler rijden, gebruikmakend van autonome functies.