Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
De Audi A6 is al sinds 1994 in productie en blijft dan ook nog steeds tot de verbeelding spreken. De afgelopen 26 jaar kreeg het model wel verschillende faceliften en ook onder de motorkap is er natuurlijk het een en ander gewijzigd. Op de tweedehandsmarkt is de Audi A6 dan ook alomtegenwoordig, toch is een wagen kopen nooit iets wat je onberedeneerd doet. Waar moet je op letten als je deze Audi voor de hogere middenklasse tweedehands koopt?
Controleer op waterschade
Geen enkele auto is gemaakt om eeuwig te bestaan en bij elk model zullen er na verloop van tijd wel een aantal problemen de kop op steken. Bij de Audi A6 blijkt vooral de afwatering onder de vooruit op lange termijn problematisch te zijn. Het gaat hierbij voornamelijk om de modellen met een bouwjaar tussen 2004 en 2011. Controleer dan ook steeds of de elektronica nog goed werkt en of er water- of roestschade zichtbaar is. Ook slijtage aan de elektrische handrem komt vaak voor. Op zich geen probleem als je de probleemwagens en de goede tweedehands Audi’s kan onderscheiden. In het andere geval koop je je Audi tweedehands bij een Audi Approved :plus-dealer, waar je bovendien ook van uitstekende garantievoorwaarden geniet.
Controleer de onderhoudshistorie
Een tweedehands Audi A6 zal vrijwel altijd een bedrijfswagen geweest zijn. Het nadeel daarbij is dat er daardoor vaak veel kilometers op de teller staan, maar het voordeel is dan weer dat de wagens via leasingovereenkomsten meestal goed onderhouden zijn. En dat is belangrijk, want een Audi is en blijft prijzig op vlak van onderhoud. Controleer daarom altijd de onderhoudshistorie van de wagen en ga niet meteen voor de goedkoopste wagen waarvan het verleden op zijn zachtst gezegd dubieus is.
Houd rekening met de Euronorm
In Gent, Antwerpen en Brussel is er al een lage-emissiezone in voege. Vanaf volgend jaar zou dat ook het geval zijn in Mechelen en Willebroek, terwijl veel andere gemeenten dat voorbeeld wel eens zouden kunnen volgen. Je wilt natuurlijk niet dat je met je Audi A6 de binnenstad niet meer in mag. Controleer daarom steeds de Euronorm van de wagen.
Voor de nieuwere benzinewagens stelt er zich in principe niet snel een probleem. Wanneer het om een dieselwagen gaat is Euro 5 daarentegen het minimum. Audi heeft tussen 2004 en 2009 nog een groot aantal Audi’s op de markt gebracht met een Euro 4-dieselmotor en daarbij wordt het al snel problematisch. Momenteel krijgen deze auto’s wel nog steeds toegang, zij het in Antwerpen en Gent tegen betaling, maar de komende jaren worden de regels verder aangescherpt. Vanaf 2022 geldt er bijvoorbeeld een totaalverbod voor Euro 4-wagens in Brussel. Houd daar nu al rekening mee.
Kijk ook even over de grens
Hoewel het Audi Approved :plus-netwerk nog steeds de voorkeur krijgt, houden sommigen ervan om zelf op zoek te gaan naar koopjes. Een belangrijke tip daarbij is om zeker even de Duitse markt te verkennen. Daar vind je de Audi A6 toch wel vaker tweedehands terug, waardoor de concurrentie hoger is en de prijzen lager. Houd er dan wel rekening mee dat je niet zomaar een auto kan importeren uit Duitsland. Je moet verschillende formaliteiten afhandelen, de wagen aanmelden bij de douane (en btw betalen) en pas nadien kan je de wagen inschrijven bij de DIV.
Verder lezen over Audi
Automotive23.05.2022
Een Audi SUV kiezen: dit zijn onze favorieten
Automotive12.11.2020
Tweedehands Audi A4 kopen: hier moet je op letten
Automotive26.01.2018
Prachtige auto’s in vogelvlucht: Audi van toen tot nu
Automotive10.02.2016
Soms is er een commercial, daar hoort geen tekst bij, Audi R8 V10 plus
Automotive18.11.2013
Een 3D geprinte concept car voor Audi
Automotive04.11.2013
De Verwondering: Audi RS4 beestachtig mooi en bloedsnel
Automotive08.05.2013
Audi Connect: vervult het nieuwe in-car connectivity systeem van Audi al onze wensen? [review]
Automotive23.04.2013