Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Nu verschillende Europese landen, waaronder ook België en Nederland, hebben aangekondigd de eerste tests uit te gaan voeren met zelfrijdende of autonome auto’s, wordt het duidelijk dat we binnenkort geen rijbewijs meer nodig hebben.
In de niet zo verre toekomst zullen de ingebouwde computers waarschijnlijk veel betere chauffeurs blijken dan mensen. Minder ongevallen en minder files worden genoemd als belangrijke voordelen, maar volgens het onderzoeksbureau McKinsey zullen elektrisch gestuurde wagens de wereld op heel wat meer punten gaan veranderen.
McKinsey ondervroeg 30 Europese, Amerikaanse en Aziatische transportexperts naar de verwachte gevolgen van een daadwerkelijke doorbraak van de zelfrijdende auto. Hieronder volgen de 10 veranderingen die de experts voor de volgende jaren voorspellen.
1. De industrie gaat als eerste overschakelen
Voordat de zelfrijdende wagens veilig op de openbare weg kunnen gebruikt worden, zal er nog veel geëxperimenteerd en verbeterd moeten worden. Maar op grote privéterreinen, bij landbouwbedrijven en industriezones bijvoorbeeld, worden nu al zelfrijdende voertuigen gebruikt.
Bedrijven besparen daarmee op het loon van chauffeurs én op brandstof, want computergestuurde verbruiken minder, hetgeen ze meteen ook milieuvriendelijker maakt.
2. De auto-industrie gaat radicaal veranderen
Constructeurs staan voor belangrijke keuzes. Investeren ze nu al grootschalig in zelfrijdende wagens of kijken ze eerst de kat uit de boom? McKinsey voorspelt dat de grote topmerken wellicht als eerste een autonome wagen op de markt zullen willen brengen.
De andere grote automakers zullen wellicht snel volgen indien ze merken dat het een succesverhaal is. Verder voorspellen de experts dat een aantal nieuwe spelers zullen opstaan die een goede kans maken snel marktaandeel te veroveren.
3. We gaan ons anders verplaatsen
Een fenomeen dat nu al speelt en wellicht nog versterkt wordt door de zelfrijdende wagens, is het autodelen. Vooral Uber-achtige diensten waarbij mensen via hun smartphone een wagen in de buurt zoeken die hen een bepaald traject kan vervoeren, zullen het volgens McKinsey steeds beter gaan doen.
4. Onafhankelijke garagehouders krijgen het moeilijk
Doordat de software in de auto’s van merk tot merk zal verschillen, zullen consumenten wellicht bijna verplicht worden hun wagen in de merkgarage te laten onderhouden.
5. Autoverzekeringen eerder voor de constructeur dan voor de bestuurder
Als menselijke fouten in het verkeer zo goed als uitgesloten worden, lijkt het nutteloos aan bestuurders nog verzekeringen te verkopen. Daarentegen zullen constructeurs zich goed moeten indekken tegen fouten in de software die verkeersongelukken veroorzaken. Dat vormt wellicht een nieuwe markt voor de autoverzekeraars.
6. Minder personeel in de autofabriek
Als autobedrijven meer gaan lijken op de huidige elektronicafabrikanten, zullen ze ook het productieproces meer gaan automatiseren. Dat zou slecht nieuws kunnen zijn voor de werknemers die hun job mogelijk zien verdwijnen.
7. Autorijden wordt ontspannend
Pendelaars die dagelijks lang onderweg zijn van en naar het werk, zullen er plots veel vrije tijd erbij krijgen, of zullen tenminste kunnen werken in de auto terwijl die hen tot hun bestemming brengt.
8. Parkeren wordt een fluitje van een cent
Niet enkel kunnen computergestuurde auto’s zich in parkeerplekken wurmen waarmee de meeste menselijke chauffeurs het moeilijk zouden hebben, maar omdat de deuren zich ook niet meer aan de zijkant van de auto bevinden, kunnen wagens ook veel dichter naast elkaar geparkeerd worden.
9. Minder ongelukken
Sommige experts schatten dat het aantal verkeersongelukken met 90 procent kan dalen. Dat zou uiteraard enorm veel mensenlevens redden.
10. Meer consumentenrobots
Doordat zelfrijdende auto’s veel technologie delen met robots, zoals een ultra-precieze plaatsbepaling of sensoren, zal de vooruitgang in de auto-industrie volgens de experts van McKinsey wellicht ook robottechnologie een stevige duw in de rug geven.