Algemeen07.04.2009

‘YouTube verliest dit jaar 470 miljoen dollar’


'YouTube verliest dit jaar 470 miljoen dollar'

‘s
Werelds grootste videosite YouTube verliest dit jaar 470 miljoen
dollar. Dat berekende een analist van Credit Suisse. Volgens zijn
berekeningen duurt het nog wel even vooraleer eigenaar Google de 1,65
miljard dollar die het eind 2006 betaalde voor de videosite
recupereert. Steeds stijgende kosten en de beperkte mogelijkheid om die
kosten via advertenties te recupereren blijken een fataal businessmodel voor vele sociale media.

Volgens Spencer Wang van Credit Suisse kan
Google bij amper 3 procent van de pagina’s bij YouTube advertenties
plaatsen. Hij schat de omzet dit jaar voor YouTube op 240,9 miljoen
dollar, wat wel een groei van 20 procent betekent ten opzichte van
vorig jaar. Wang denkt dat Google meer deals moet sluiten met
entertainmentbedrijven om YouTube winstgevend te maken. Het zou ook
moeten sleutelen aan de advertentieformaten en de effectiviteit van de
advertenties moeten verhogen.