Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Een
goedkoper en minder complex systeem voor online advertenties zal eenzelfde
revolutie ontketenen als de digitale videorecorder vorige eeuw. Dat zei Yahoo-baas Jerry
Yang bij de voorstelling van ‘Apt from Yahoo’, een online advertentiesysteem
dat claimt de aankoop- en displayprocedure fel te vereenvoudigen. Yahoo zegt
daarmee de media en vooral de krantenindustrie ter hulp te willen snellen.
Een
aantal kranten- waaronder de San Francisco Chronicle- hebben al ingetekend. De nieuwe software gaat gebruik maken
van de gegevens die kranten door de jaren over hun lezers hebben verzameld. Het
nieuwe systeem moet de felgeplaagde industrie ademruimte geven. Die zag zich de laatste maanden genoodzaakt de helft van de beschikbare advertentieruimte tegen spotprijs van de hand te doen. Het gaat om
zaken als locatie en persoonlijke interesses.
Kranten als
de Denver Post en de Salt Lake Tribune melden dat de eerste tests ‘zeer positief’
zijn. ‘Apt from Yahoo’ hoopt een aanzienlijk deel van de 8,5 miljard dollar te kunnen
inlijven die jaarlijks in de VS aan lokale advertenties worden besteed.
In 2009 wil Yahoo het systeem ook buiten de VS introduceren.