Algemeen16.03.2021

​Wie is toch die trage dul voor je in zijn auto?


Jij als bovengemiddeld chauffeur houdt wel van lekker opschieten, niet? Maar minimaal een paar keer per week rijdt er opeens zo’n irritante dul voor je die jouw gevoel van opschieten duidelijk niet deelt. Wat kun je in zo’n geval anders dan subtiel duidelijk maken dat jij vandaag nog wel ergens heen moet? Jij probeert dit duidelijk te maken door goed in de spiegels van die trage dul voor jou te verschijnen. En wat kun je daarvoor beter doen dan heel dicht op de bumper van die grijze lul te kleven? Zo moet die domme eikel toch wel doorkrijgen dat jij nog geen tijd hebt om de ganse dag van jouw pensioen te genieten. Maar godbetert, het lijkt wel of die smerige klootzak vervolgens nog langzamer gaat rijden? Gelukkig maar, dat jij je over het algemeen niet zo snel opwindt…

Die trage dullen dat zijn wij!

Jij weet immers dat elke kilometer telt. Wanneer jij enkele kilometers per uur sneller rijdt, dan kom je over het algemeen eveneens enkele seconden eerder aan op jouw bestemming. Da’s echt geen rocketscience, maar gewone boerenslimheid. Dit telt vooral als je weer eens te laat van huis bent weggereden. Wat niettemin vervelend is, is dat er vóór die trage lul vaak ook weer iemand rijdt die niet van opschieten houdt, en daarvóór ook weer eentje, en ga zo maar door. Maar jij laat je niet zomaar op jouw nek zitten, het ligt toch zeker niet aan jou? Toch schijnt het soms dat jij de enige op de weg bent die van een beetje opschieten houdt. En wat zou het dan, als jij daarom geregeld wat extra risico’s neemt? Die toeterende vrachtwagenchauffeur, die jij zonet nog in zijn grijsblauwe ogen keek, had best nog wat extra kunnen bijremmen als het er werkelijk op was aangekomen, nietwaar? Bovendien, jij hebt het toch gehaald?

Het zou jullie inmiddels toch wel opgevallen moeten zijn?

Aangenaam, die ogenschijnlijk trage dullen, dat zijn wij! Art Huiskes en medestanders. Zelfs als het iemand anders lijkt, dan zijn wij het toch, houd daar maar gewoon rekening mee! Meestal komen wij jullie tegen op de weg, maar soms ook in een zwart-omrand berichtje in de krant, wanneer één van jullie zichzelf weer eens te pletter heeft gereden tegen een boom.

Ronduit vreselijk wat zo’n boom allemaal door moet maken vanwege jullie onversneden ongeduld? Vergeet daarbij ook niet het verdriet van de brandweer of de ambulancemedewerkers. Daarnaast hebben jullie misschien wel nabestaanden of soortgenoten die zich afvragen waarom dit in hemelsnaam nodig was? Zonder dat jullie ook maar het minste door lijken te hebben, richten jullie veel potentiële ellende aan met jullie gerace en gehaast.

Maar wij, Art Huiskes en medestanders, hebben inmiddels een doordacht uitvoeringsplan opgesteld voor jou en jouw hardleerse en hardrijdende soortgenoten, mochten wij één van jullie wederom in onze spiegels ontwaren.

Confucius zegt dat haast persoonlijke onmacht en innerlijke onzekerheid vertegenwoordigt

Krijg jij bijvoorbeeld steevast het gevoel dat wij nog langzamer gaan rijden als je ons treft? Nou, dat klopt zowaar. Zo ongevoelig ben jij dus blijkbaar ook weer niet? Als jij dicht op onze bumper kleeft of als wij zien dat jij een enorme haast hebt, vanwege het maken van verontwaardigde armgebaren of het trekken van verontwaardigde gezichten, dan gaan wij doelbewust ietsje langzamer rijden. Hoofdzakelijk uit vrees dat jij in jouw haast weleens ongelukken zou kunnen veroorzaken. Maar om eerlijk te zijn, ook een beetje om jou te treiteren.

Omdat snelheid de moeder is van alle ongelukken, temperen wij jouw haast. Wij zien dat zelfs als onze burgerplicht. Zo vergroten wij in eerste instantie de afstand tot onze voorligger. Want met jou aan onze bumper gekleefd, kunnen we namelijk niet meer zo schielijk remmen. Ook remmen wij bijvoorbeeld al ruim voor dat oranje verkeerslicht, zodat jij in jouw haast niet per ongeluk door rood kan razen, begrijp je wel? Of wij blijven net iets langer op de linkerbaan treuzelen om ervoor te zorgen dat jij jouw snelheid niet optimaal kunt benutten. Puur om jou enigszins in te tomen, maar eerlijk gezegd ook een beetje om jou te treiteren.

Wij hopen natuurlijk dat jij hier iets van leert

Overeenkomstig Confucius zien wij haast hoofdzakelijk als een uitingsvorm van persoonlijke onmacht en innerlijke onzekerheid. Jouw niet-verbale handelen is om ons te tonen dat jij haast hebt en onzeker bent, ons niet-verbale handelen is om jou te tonen dat jij daarmee weinig tot niets opschiet. Behalve eerder vertrekken van huis dan, misschien? Integendeel, wij handelen juist om jou te vertragen en om jou in te tomen. Omdat wij daarmee zeker stellen dat jij je tenminste tijdelijk niet kunt laten leiden door jouw innerlijke onzekerheden en demonen. Niettemin kun jij daarvoor echt beter naar een goede psychiater gaan, blijft ons devies.

Hoe groot en ongevoelig is jouw ego precies?

Na verloop van enige tijd zien wij vaak wel dat jij – aan de hand van onze consequente vertragingstactieken en subtiele feedback van gelijktijdig arm- en schouderophalen – besluit om enigszins afstand van onze bumper te nemen, zodat wij vervolgens beiden veilig onze reis kunnen voortzetten, maar nu wel op de aanbevolen afstand en snelheid.

Maar zeg nu toch zelf, is het al dit gedoe nu echt iedere keer waard en belangrijker, wat levert het jou uiteindelijk op afgezien van het zoveelste litteken op jouw reusachtige ego?

[Fotocredits – luckybusiness © Adobe Stock]

Verder lezen over Auto

Toyota GAZOO Racing boekt historische overwinning op Spa-Francorchamps

Bij Toyota hebben ze terecht wel wat te vieren. Afgelopen weekend won op Spa-Francorchamps de Toyota GR010 HYBRID (met het startnummer 8) als eerste Hypercar ooit een WEC-race. De voortekenen waren er al want bij de kwal...

Automotive05.05.2021

Toyota GAZOO Racing boekt historische overwinning op Spa-Francorchamps

​In 5 stappen jouw auto schoonmaken met een hogedrukreiniger

Sommigen wassen nog steeds hun blitse wagen met de hand. Zij vrezen dat een hogedrukreiniger de lak zou beschadigen. Gelukkig gaat het louter om een fabeltje. Tenzij je uiteraard een industrieel model zou gebruiken. Het...

Automotive26.03.2019

​In 5 stappen jouw auto schoonmaken met een hogedrukreiniger

Toyota wil met app jongeren veiliger doen rijden

23% van de jonge bestuurders (onder de 34 jaar) gebruikt minstens een keer per autorit zijn of haar smartphone. Bovendien krijgt een op de vijf nieuwe bestuurders een ongeval in het eerste jaar (Cijfers Vlaamse Stichting...

Automotive23.01.2018

Toyota wil met app jongeren veiliger doen rijden

Roekeloze jonge bestuurders krijgen Spotify-list van ouders te horen
BMW 330e iPerformance Berline: Een hybride vol technologie

Ik heb een week met de BMW 330e iPerformance Berline mogen rondrijden, een hybride vol met technologische snufjes. Ik ken niet veel van auto's, ik ben dan ook geen auto-blogger, maar technologie... dat is wel mijn ding....

Automotive27.12.2016

BMW 330e iPerformance Berline: Een hybride vol technologie

Veilig in het verkeer met De Grote Verkeerscup

De Grote Verkeersquiz krijgt er dit jaar een broer bij! In samenwerking met de Pro League en de Vlaamse overheid ontwikkelde de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) De Grote Verkeerscup. Dat is een online verkeersquiz w...

Algemeen20.10.2016

Veilig in het verkeer met De Grote Verkeerscup

GETEST: In 11 stappen een band vervangen zonder mannelijke hulp!

Who run the world? Girls! Voor wie er nog aan twijfelde.. ;) Deze week testen we of wij aan de hand van een goed stappenplan zelf een band kunnen vervangen! Thumbs-up als je deze video leuk vond en vergeet zeker niet t...

Social22.04.2016

GETEST: In 11 stappen een band vervangen zonder mannelijke hulp!

VIDEO
Vernieuwde Nissan GT-R (Godzilla) moet je hart nog sneller laten kloppen

Nog meer autonieuws vanaf de New York International Auto Show. Dit keer is het Nissan die hun meest bruto auto ooit presenteert, de Nissan GT-R ook bekend als Godzilla. De nieuwe GT-R oogt niet alleen gespierder ook de p...

Automotive24.03.2016

Vernieuwde Nissan GT-R (Godzilla) moet je hart nog sneller laten kloppen

Vermogen twinturbo V6 van 404 kW (550 pk) naar 414 kW (570 pk)
Rimac Concept_One, EV sneller en mooier dan een Tesla

Wie een beetje thuis is in de wereld van snelle auto's weet inmiddels dat elektrische auto's (EV) sneller kunnen zijn dan de snelste sportwagens. Wie denkt sneller te kunnen zijn dan een Tesla 90D moet echt met een uitzo...

Automotive29.02.2016

Rimac Concept_One, EV sneller en mooier dan een Tesla

Acceleratie: 0-100 km/u 2,6 seconde; 0-200 km/u 6,2 seconde; 0-300 km/u 14,2 seconde