Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Volgens marktonderzoeksbureau Gartner zullen we dit jaar 10% meer aan videogames besteden in tegenstelling tot vorig jaar. In het jaar 2015 zou dat bedrag zelfs rond de 112 miljard dollar kunnen liggen. Gartner voorspelde onlangs dat de verkoop van hardware en software voor games de 74 miljard dollar aan zal tikken tegen het einde van dit jaar, een stijging van 10.4% ten opzichte van de 67 miljard dollar uit 2010. Binnen het software segment is de verwachting dat mobile gaming nog
belangrijker zal worden. Gedreven door de toenemende populariteit van
smartphones en tablets zal het aandeel binnen het segment groeien van
15% in 2010 naar 20% in 2015.
Fabrizio Biscotti (Research Director, Gartner)
“De verwachting is dat de groei van online gaming ten koste zal gaan van de retail verkoop, de populariteit van digitale distributie en gratis te spelen browser games is explosief. We verwachten verder dat de inkomsten uit titels als World of Warcraft, die op een abonnement gebaseerd zijn, zullen dalen omdat micro-transacties en andere “freemium” elementen aan kracht winnen, mede dankzij populaire social games als CityVille. 
Een markt van deze grootte betekent dat veel consumenten gaming al omarmen en zien als een vast deel van het entertainment budget. Ze zullen blijven spelen zolang game uitgevers meeslepende en leuke games blijven leveren”.
|
2011 |
2013 |
2015 |
Hardware |
17.797 |
24.621 |
27.354 |
Software |
44.730 |
51.129 |
56.512 |
Online Gaming |
11.899 |
21.453 |
28.298 |
Totaal |
74.426 |
97.204 |
112.163 |
(De bedragen zijn weergegeven in miljoenen dollars)
België – Nederland – Verenigd Koninkrijk – Duitsland
Een rapport samengesteld door onderzoeksfirma Newzoo suggereert dat de meerderheid in de UK inmiddels actieve gamers zijn, 31 miljoen britten betalen vandaag de dag voor games. Uitgebreidere (Britse) statistieken zijn weergegeven in volgende infographic.