Algemeen02.12.2008

Waarom een gps je nog de verkeerde weg opstuurt


Waarom een gps je nog de verkeerde weg opstuurt

De
introductie van de gps-navigatiesystemen (global positioning system)
heeft het autorijden sterk vereenvoudigd, en ook aangenamer en veiliger
gemaakt. Toch maken gps-toestellen nog fouten. Hier een aantal van de
belangrijkste gebreken op een rij:

  1. Hoe sneller men rijdt, hoe meer de berekende positie achterop
    hinkt. Meestal is het verschil verwaarloosbaar, doch wie snel om een
    rond punt rijdt, krijgt meestal te horen dat ie de volgende afslag moet
    nemen wanneer hij daar al een tijd voorbij is.
  1. Een gps is net zo accuraat als de kaartgegevens die hij bezigt:
    wanneer die onvolledig of verouderd zijn kan het niet anders dan fout
    lopen. Gebruikers klagen dan ook vaak over het gebrekkig functioneren
    van de toestellen in stadskernen: wie in Londen met een TomTom-apparaat
    rondtoert kan nog steeds hopen naar Ashburton Grove of Emily Place
    onderweg te zijn. Beide plaatsen werden jaren geleden bij de bouw van
    FC Arsenal’s Emirates Stadium met de grond gelijk gemaakt.
  2. Een gps maakt meestal geen onderscheid tussen een goed berijdbare
    weg en een gammele straat. Wie op het platteland reist wordt makkelijk
    door straten en landwegen geleid die zich enkel lenen voor
    4×4-voertuigen en tractors.
  3. Een gps gaat er van uit dat de doorgaande weg de weg is die
    rechtdoor gaat, ongeacht de bestaande wegmarkeringen. Dit kan problemen
    veroorzaken wanneer de doorgaande weg naar rechts uitwijkt en de
    laterale weg rechtdoor gaat. Wie de doorgaande weg volgt zal worden
    aangemoedigd om rechts uit te wijken, ook wanneer dat niet nodig is.
    Ook het tegenovergestelde is waar: wie de laterale weg opwil zal
    waarschijnlijk niet te horen krijgen dat hij links af moet slaan.
  4. TomTom heeft een ingebouwde optie die toelaat snelwegen te
    vermijden, maar de optie om bij wijze van voorkeur motorwegen of zelfs
    hoofdwegen te gebruiken, ontbreekt. Aggresieve route-algoritmes zorgen
    ervoor dat gebruikers soms minutenlang het platteland worden ingestuurd
    om twee minuten reistijd te besparen. Met het daaraan verbonden gevaar
    voor reizigers, die eventueel een caravan of een trailer meesjouwen,
    wordt geen rekening gehouden; met chauffeurs in opleiding evenmin.

 [Bron: Financial Times]