Algemeen24.09.2008

Topbedrijven investeren in consumenten-analyse


Topbedrijven investeren in consumenten-analyse

Door
de grotere marktdruk heeft 60 procent van de best presterende bedrijven
plannen om volgend jaar zijn budgetten voor de consumenten-analyse op
te trekken, om op die manier gesofistikeerder manieren te vinden om
sleuteltrends en specifieke doelgroepen (segmentation) binnen het
consumptiepatroon te identificeren. Dat blijkt uit een onderzoek van
het bureau Aberdeen Group. Daarbij wordt gesteld dat een
consumenten-analyse duidelijk bijdraagt tot betere resultaten voor de
marketing-inspanningen die werden gedaan.

 

Opgemerkt wordt dat veel bedrijven streven naar relevantere
marketingboodschappen door onder meer demografische, geografische en
pyschografische in hun analyse-systemen op te nemen. “Maar ze worden
naar eigen zeggen daarbij geconfronteerd met een beperkte datakwaliteit
(61 procent) of gewoon het niet-bestaan van de vereiste data (31
procent), een gebrek aan een instrumentarium om data te analyseren (26
procent) en het ontbreken van een gecentraliseerde databank (26
procent),” aldus de onderzoekers.

Uit het onderzoek blijkt dat 74 procent van de best presterende
bedrijven hun datageschiedenis bekijken om een betere segmentatie te
verkrijgen, terwijl 56 procent gedragingen van de consument onderzoekt
om te gebruiken in zijn segmentatie-inspanningen. Verder wordt gesteld
dat 88 procent van deze bedrijven geografische variabelen daadwerkelijk
gebruikt om zijn segmentatie te verbeteren, terwijl 81 procent daarbij
zijn datageschiedenis inzet. Bijna de helft van de bedrijven gebruikt
deze kanalen om de loyaliteit en de retentie bij de consument te
verbeteren, terwijl 34 procent gericht is op een grotere
winstgevendheid.

“Door hun processen om de consumenten met de grootste meerwaarde te
identificeren, te combineren met de mogelijkheid om
consumenten-analyses over de diverse geledingen van het bedrijf te
delen, voeren deze bedrijven aan in staat te zijn hun inspanningen op
het vlak van sales en marketing door segmentatie te optimaliseren,”
aldus de onderzoekers.

[Bron: Managing21]