Algemeen21.01.2009

The Printed Blog brengt blogs naar papieren krant


The Printed Blog brengt blogs naar papieren krant

De papieren krant is ten
dode opgeschreven als we de mediakenners mogen geloven, want enkel in
internetactiviteiten zien die nog toekomst.  The Printed Blog, een Amerikaanse start-up uit
Chicago, wil het tegendeel bewijzen. Volgende week zullen zij in de steden
Chicago en San Francisco voor de eerste keer een gratis weekblad uitbrengen waarin
blogposts werden verzameld.  Doelstelling
is om na verloop van tijd tweemaal per dag gratis edities te verspreiden in de
grote Amerikaanse steden.

‘We willen de eerste krant
worden die volledig is samengesteld uit blogs en user generated content,’ aldus
stichter Joshua Karp, in de International Herald Tribune (artikel niet beschikbaar op internet).  De blogs zullen vooral hyperlokaal nieuws serveren gesponsord door
lokale advertenties.

 

‘De markt voor gratis
lokale kranten blijft enorm,’ zegt David Cohen, de stichter van Silicon Valley
Community Newspapers, dat een aantal lokale kranten uitgeeft ten zuiden van San
Francisco. In tijden van crisis hebben zaken de neiging meer uit te geven aan
lokale reclame om hun diensten onder de aandacht te brengen.’

Hoewel ook een aantal uitgevers van
gratis kranten in de VS onlangs nog de boeken neerlegden, hoopt Karp het beste van de
print- en webmodellen te combineren. De content is gratis (300 bloggers hebben
toelating gegeven om hun stukken over te nemen in ruil voor een klein
percentage van de inkomsten uit advertenties; reporters heeft hij dus niet in
dienst), adverteerders moeten hun advertenties zelf ingeven via de website (15
bedrijven gaven al hun akkoord om te adverteren) en de kranten zullen worden
gedrukt in de distributiecentra zelf, waar een commerciële printer wordt geïnstalleerd.
Karp ziet zo het gros van de kosten die de traditionele media in een lastig
parket brachten, geëlimineerd. Enkel voor papier, inkt en de verdeling van de
kranten zelf heeft hij budgetten voorzien.