Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dat voor alle titels van The Blogidea Factory.
Voor de revolutionaire triple play aanbieder Snow is het eind juni over en sluiten. De markt van digitale televisie moet verder zonder het pakket van Base Company. Het is alweer ruim 2 jaar geleden dat Snow werd geïntroduceerd. Doel was dat het voor een hoop opschudding in de wereld van digitale televisie en internet ging zorgen. Dat is ook zeker gebeurd, abonnees waren razend enthousiast, het zijn echter de hoge kosten die Snow uiteindelijk de kop hebben gekost. Gewezen wordt er in de richting van de overheid, die niet heeft gezorgd voor gunstige voorwaarden voor een nieuwe toetreder in deze toch wat stugge markt.
Geen ideale omstandigheden
Snow werd begin februari 2013 gelanceerd als de grote challenger voor de tv-diensten van Belgacom en Telenet. “De omstandigheden waren echt ideaal,” aldus CEO Jos Donvil. “Met een nieuwe telecomwet, de kabel die werd opgengesteld, en er waren nog ruim 1 miljoen analoge klanten.” Volgens hem was Snow een enorm succes, maar is de overheid de grote boosdoener geweest. Er is niets gedaan aan de duopolie van Belgacom en Telenet. En pas eind 2015 willen ze dit gaan onderzoeken!
Kansen
En ook al gaat Snow nu dus verdwijnen, dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen ruimte is voor een dergelijke dienst. Die is er zeker wel, maar om succesvol te zijn zal de overheid dus een handje moeten helpen en is natuurlijk ook de juiste strategie nodig. Eentje waarin de consument nog meer vrijheid heeft, en nog meer flexibiliteit heeft in zijn keuzes. De consument die thuis op vaste tijdstippen voor de televisie zit is verleden tijd. De consument wil zelf bepalen wanneer hij wat kijkt, en die vrijheid en flexibiliteit moet je hem dan ook geven.
Flexibiliteit
Dat er voldoende kansen zijn in de triple play markt zien we bijvoorbeeld ook in Nederland. Terwijl Snow in België sluit, komt Vodafone in Nederland met een soortgelijk concept: Vodafone Thuis. De insteek is echter anders, er wordt niet geconcurreerd op prijs, maar op flexibiliteit: je stelt zelf het pakket samen met dingen die jij leuk vindt, en betaalt ook alleen daarvoor. Zie het als een soort lego, je kiest zelf de bouwstenen waar je leuk mee kunt spelen en rekent ook alleen die bouwstenen af. Eentje bijkopen kan altijd, en je kunt bouwstenen waar je op uitgekeken bent ook weer ‘verkopen’, of in dit geval dus teruggeven.
Nog meer kansen
Er is dus voldoende verschuiving in de triple play markt. Niet alleen in de België en Nederland is de verandering van vraag naar het zelf customizen van content aan het veranderen. Met name in Amerika neemt het consumeren van content via online platforms de rol van het reguliere tv-aanbod over, het zogenaamde ‘cord-cutting’. Bij cord-cutting worden over-the-top (OTT) series, films en documentaires aangeboden die bekeken kunnen worden wanneer het de consument uitkomt. De belangrijkste spelers hierin zijn met name Netflix en YouTube. Niet alleen in Amerika is is te merken dat cord-cutting veel impact heeft op de huishoudens. Als we bijvooorbeeld kijken naar het aantal Netflix-abonnes in Amerika en de rest van de wereld zien we alleen maar een stijgende lijn. In Nederland maken bij 900.000 huishoudens gebruik van deze VOD-dienst.
Verder lezen over Netflix
Algemeen17.03.2021
Ferry Bouman is terug in spinoff van Undercover
Algemeen04.09.2020
Gratis Netflixen? Het kan: via Netflix zelf
Algemeen04.09.2020
Netflix en marketing, zotter kun je het haast niet maken
Het dagelijkse mailbombardement voegt helemaal niets toeAlgemeen26.06.2018
Dit mag je op Netflix verwachten in juli 2018
Algemeen05.06.2018
Dit mag je op Netflix verwachten in juni 2018
Algemeen27.04.2018
Dit mag je op Netflix verwachten in mei 2018
Algemeen21.03.2018
Dit mag je op Netflix verwachten in april 2018
Algemeen28.02.2018
Dit mag je op Netflix verwachten in maart 2018
Verder lezen over Online Video
Algemeen05.08.2016
Pokémon Theme gezongen in 20 verschillende stijlen
Social02.03.2016
GETEST: 3 tips om je borsten groter te doen lijken!
VIDEOAlgemeen08.02.2016
Video: De geschiedenis van Japan zoals je die nog nooit zag
Technology26.01.2016
Betekent internet het einde van lineair televisie kijken?
Nederlandse TV-toppers Linda en John de Mol kijken in de toekomstMarketing25.06.2015
Maak jij een originele foto met een blikje?
[Advertorial]Web22.08.2014
Nieuwe website VTM bevat gratis herbekijken
Design05.06.2013
Belgisch videoproductiebedrijf 87seconds.com lanceert online samenwerkingsplatform voor videoproducties
Marketing12.03.2013
Online video: 5 dingen die niet meer kunnen in 2013
Verder lezen over Televisie
Algemeen01.05.2018
Eurovision 2018 – Semi-finals 1
Algemeen07.03.2018
Telenet wordt volledige eigenaar van Vier, Vijf en Zes
Algemeen10.01.2017
Proximus & Telenet worden duurder, Orange niet!
Technology21.11.2016
TV is relevanter dan ooit
Web22.02.2016
Video: Optreden Trump in Game Of Thrones verrassend realistisch
Technology26.01.2016
Betekent internet het einde van lineair televisie kijken?
Nederlandse TV-toppers Linda en John de Mol kijken in de toekomstTechnology25.01.2016
Review: Samsung Galaxy View
Groot, Groter, GrootstGadgets15.03.2013