Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dat voor alle titels van The Blogidea Factory.
In Nederland is er rondom maaltijdbezorgers al in mindere mate wat reuring ontstaan rondom de gage die ze vragen en of de bezorgers wel of geen zzp’ers zijn. Bij onze zuiderburen zijn horecaondernemers helemaal klaar met de commissie die gevraagd wordt en zijn de actie #Savemyresto gestart.
De actie heeft de minister van Middenstand, Ducarna, wakkergeschud en die gaat onderzoeken of maaltijdbezorgers, met een commissie die op kan lopen tot 30 procent, misbruik maken. Het balletje is gaan rollen nadat een groep horecaondernemers, die tijdens de crisis overgeleverd waren aan maaltijdbezorgers, geconfronteerd werd met hogere tarieven en zodoende de koppen bij elkaar staken.
Monopolie
Hoewel er verschillende bedrijven zijn die maaltijdbezorging aanbieden, is het toch een verhaal van ‘rupsje nooitgenoeg’. Daardoor voelen ondernemers zich vaak verplicht om mee te doen aan volume- of kortingsacties die volledig voor hun eigen rekening zijn. Want als ze het niet doen, dan verkopen ze minder via de platformen.
Aangezien er een hele generatie opgroeit en gewend is aan het gemak van het vanaf je bank bestellen van eten, is het voor de restaurants ook geen optie om volledig te stoppen met de platformen. Om een oplossing te vinden wordt er gekeken naar het Amerikaanse voorbeeld waar de commissie beperkt is tot 15%.
Aan het Belgische persbureau Belga heeft platform Deliveroo laten weten: “Onze commissies dekken kosten en worden geherinvesteerd in onze operaties, ten voordele van de koeriers, de restaurants en de klanten.”