Algemeen30.09.2008

Reclame op tray-table groot succes


Reclame op tray-table groot succes

De
opklapbare eettafeltjes (tray tables) in vliegtuigen zijn een prima
reclamemedium. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau Triad
Consulting. De onderzoekers stelden immers vast dat 79 procent van de
passagiers zich naderhand de reclames spontaan kunnen herinneren.
Bovendien genereerde 26 procent van de reclames een positieve reactie,
waaronder een aankoopintentie voor het geadverteerde product. Ook bleek
dat 90 procent van de passagiers te herinneren dat er een
reclameboodschap stond op het eettafeltje.

 

Reclame van de
autosector bleef het gemakkelijkste in het geheugen van de passagiers
hangen (83 procent), terwijl reclame voor diensten het meest efficiënt
was (86 procent). De onderzoekers merken op dat uit andere studies is
gebleken dat slechts 12,2 procent van de passagiers zich spontaan
televisiereclame in vliegtuigen konden herinneren. Bovendien
genereerden deze spots slechts 8,3 procent positieve reacties. De
reclame op opklapbare eettafeltjes in vliegtuigen heeft volgens de
onderzoekers dan ook een heel aandachtig publiek.

De goede
prestaties van deze reclamevorm is volgens Triad Consulting wellicht
grotendeels te wijten aan het feit dat de passagiers gedurende een
langere tijd aan de boodschap worden blootgesteld. “Daardoor worden de
kernelelementen van de reclame gemakkelijker opgenomen in het
lange-termijngeheugen,” voeren de onderzoekers aan tegenover het
magazine Marketing Daily. De reclames op de eettafeltjes is één van de
meest recente reclame-technieken in de luchtvaartindustrie. Daarmee
proberen luchtvaartmaatschappijen vooral extra inkomsten te realiseren
om hun hogere onkosten te compenseren.

“Reclame op deze opklapbare eettafeltjes vormt dan ook een snel groeiende sector,” aldus het magazine Marketing Daily.

[Managing 21]