Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
‘De
conjunctuur in de reclamesector is slecht, want de vraag vermindert.
Net op een moment dat bedrijven zouden moeten trachten Dat zegt André Duval, medestichter van het publiciteitsagentschap
Duval Guillaume, in L’Echo.
Die krant besteedt aandacht aan de
jaarlijkse ranking die het vakblad PUB opstelt en waarin de prestaties
van de Belgische reclameagentschappen worden in kaart gebracht.zich opnieuw te
lanceren, snijden velen in hun marketingbudget.’
Opvallend is de voortdurende groei van een aantal kleine spelers die
ontstonden uit de internethype, maar zich snel een plaats wisten te
veroveren in het reclamelandschap. Exponent daarvan is het Brusselse
bureau Emakina van Brice Le Blevennec, dat zijn omzet op een jaar tijd
zag verdubbelen van € 8,4 miljoen naar € 17,3 miljoen, en zich zo op
een vierde plaats nestelt achter traditionele bedrijven als BBDO, Duval
Guillaume en TBWA. Ook het Antwerpse agentschap These Days van Erwin
Jansen en Giovanni Canini heeft een uitstekend jaar achter de rug. De
omzet groeide van € 4,8 miljoen tot € 7,4 miljoen, goed voor een
twaalfde plaats.
BBDO staat al jarenlang aan de kop van de ranglijst en wist
afgelopen jaar ook nog eens Belgacom binnen te halen ten nadele van
Duval Guillaume. Maar deze laatste wist zich te handhaven dankzij de
komst van o.a. Nikon Europe. Toch neemt ook Duval Guillaume maatregelen
om de negatieve conjunctuur te counteren. Het kantoor in New York wordt
ingekrompen tot een drietal mensen.
[foto: Duval Guillaume wint een Gouden Leeuw in Cannes]