Algemeen04.12.2008

‘Privacy wordt betalend’


'Privacy wordt betalend'

‘Er
zullen geen leugens meer zijn. Mensen zullen alleen een geheim kunnen
behouden als ze er in slagen het van het internet te houden. Privacy
zal nog enkel bestaan voor mensen die bereid zijn er voorbte betalen.
Voor de meeste mensen zal er na 2013 geen privacy meer zijn.’

Dat zegt Alex Fuss, lead researcher bij CSC, in een interview met
Digital Business (Financial Times), waarin de wereld na 2013 onder de
loep wordt gehouden. Fuss doet nog een aantal markante uitspraken:

‘Informatie wordt transparant. Ik denk dat mensen een soort software
RFID-tag zullen hebben waarmee ze elk detail van wat op de globale
financiële markten gebeurt kunnen monitoren. Vergelijk het met de
manier waarop een supermarkt producten traceert, van bij de bestelling,
tot de productie over de verkoop en het herstockeren.’

‘Bedrijven zullen problemen via de sociale media sneller en
efficiënter kunnen aanpakken. Ze zullen vragen kunnen stellen aan een
breed publiek en een beroep kunnen doen op de collectieve wijsheid van
groepen. Mensen met een supertalent voor samenwerking worden de
drijvende krachten binnen de zakenwereld.

‘Alle aspecten van het leven worden registreerbaar. Zo zullen we
steeds bewijzen kunnen aanvoeren van wat we hebben gedaan: geleverd
werk, interacties met anderen, demonstraties, prototypes, experimenten,
gevoerde gesprekken, enzovoort. Op het Massachusetts Institute for
Technology (MIT) is zulke proef al gedaan. Een man heeft er 20 jaar met
een speciale bril rondgelopen en heeft elk aspect van zijn leven
geregistreerd.’

‘Multi-tasking neemt almaar toe. Dat betekent ook dat niemand nog
100% geconcentreerd zal zijn op iets. Om het succes van een
tv-programma of een advertentie te meten zal de term ‘return on
attention’ worden geïntroduceerd.’

‘Multimedia veranderen de manier van ontspannen. Zowel radio en
televisie zullen een breed gamma aan kanalen bieden. Voor elke niche
komt een zender. Kijkers zullen naar een voetbalwedstrijd kunnen kijken
vanuit de gezichtshoek of de plaats in het stadion die ze verkiezen.
Alles wordt interactief.’

http://www.csc.com/ee/lef