Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Online
verkopen hebben zich opmerkelijk gevoelig getoond voor de eerste
economische crisis van het digitale tijdperk. Volgens het bureau
Comscore zijn de online verkopen in de periode tussen 1 november en 23
december in de VS- ’s werelds meest mature markt- met 3% gedaald, een
opmerkelijke ommekeer vergeleken met de groeicijfers van 20 à 25% die
de afgelopen jaren steeds opnieuw werden opgetekend.
In het VK – de belangrijkste online markt van Europa- stegen de
cijfers volgens IMRG Capgemini nog wel. Met 13% in oktober en 16% in
november. Voor december worden soortgelijke cijfers verwacht. Dat kan
goed lijken maar deze percentages verbleken met maandelijkse
groeicijfers tussen 35 en 50% van amper enkele maanden geleden. Toch
slaagt de online verkoop er in om nog meer marktaandeel af te snoepen
van de gewone retailer in de winkelstraten.
Vele online verkopers hadden gehoopt dat de combinatie van een op
internet actiever wordende bevolking én een uitgebreid productaanbod
een ideale mix voor koopsucces zou vormen. Maar de financiële crisis
bleek overdonderend te zijn. Een andere reden is dat het internet leeft
van willekeurige aankopen en de consument precies daar in tijden van
recessie van afziet. Verder worden internetaankopen veelal met credit
cards betaald en heeft vooral de Amerikaanse consument daar een acuut
probleem. Met andere woorden: het aantal online kopers is toegenomen,
maar ze spenderen samen wel een pak minder dan voorheen.
[Gebaseerd op: Financial Times]