Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
BeCommerce, de Belgische zusterorganisatie van Thuiswinkel.org, maakte onlangs de resultaten bekend van hun studie naar e-commerce in België. Uit deze studie, uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox onder 175 BeCommerce-leden, blijkt dat ook in België online verkoop steeds meer wordt gezien als een volwaardig verkoopkanaal. Zeventig procent van de respondenten verwacht in 2011 een groei van veertig procent in hun online verkopen ten opzichte van 2010. Uit de resultaten blijkt onder meer dat steeds meer Belgische bedrijven alleen verkopen via internet.
Het marktaandeel van de ‘multi-channel players’ (bedrijven met meerdere verkoopkanalen, zowel online als offline) daalt naar 46% tegenover 65,9% in 2009. De ‘pure-players’, bedrijven die uitsluitend via internet verkopen, domineren de markt met 54% marktaandeel (tegenover 34,1% in 2009).
“Deze stijging betekent dat het internet meer en meer wordt gezien als een volwaardig verkoopkanaal en dat onze e-shops dus sterk genoeg staan om alleen te focussen op internetverkoop,” aldus Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, federatie van Belgische distance sellers. “Die focus blijkt tevens uit de grote vraag naar online marketeers, IT-specialisten en logistiek operatoren om de verwachte groei op te vangen. Meer dan 75% van de bevraagde e-commerce bedrijven is van plan om gemiddeld 10 nieuwe medewerkers te werven in 2011.”
73% van de e-commerce bedrijven gevestigd in België verkoopt ook daadwerkelijk aan Belgische consumenten en bedrijven. Een belangrijke buitenlandse afzetmarkt is West-Europa (60%) en de rest van Europa (24%). Slechts 11% van de Belgische e-commerce bedrijven verkoopt ook producten buiten Europa.
In de top 3 van de best verkochte artikelen via internet vinden we decoratieproducten. Dit komt overeen met vorig jaar, maar er is een duidelijke groei zichtbaar naar 46% in 2010 ten opzichte van 35,1% in 2009.
De top 3 wordt verder aangevuld met mode-accessoires (43%) en kleding (43%). De Belgische post is nog steeds de meest populaire pakketleverancier. 65% van de ondervraagde bedrijven geeft aan pakketten via de post aan hun klanten te bezorgen. Koeriers (38%) en afhaalpunten (bijvoorbeeld Kiala) zijn eveneens veel aangeboden manieren om online bestellingen te leveren. Steeds meer e-commerce bedrijven bieden de mogelijkheid om pakjes af te halen in een afhaalpunt (van 29,5% in 2009 naar 38% in 2010).
Dit kan verklaard worden door enerzijds de enorme stijging in het aantal afhaalpunten en de betere geografische spreiding. Anderzijds heeft de intrede van ‘time slot delivery’ in België, het gebruik van dergelijke afhaalpunten een boost gegeven. 11% van de e-shops in België biedt reeds de mogelijkheid aan klanten om pakketten thuis geleverd te krijgen of op te halen vanaf een vast punt (ook 11%) in een tijdslot aangegeven door de consument,” aldus Patricia Ceysens.
Bij de betalingsmethodes die internetwinkels aanbieden, zijn de kredietkaarten nog steeds heel populair. 95% van de Belgische e-shops biedt betaling via Visa en Mastercard aan, 38% via American Express. Betalen met de gewone bankkaart – Bancontact/Mister Cash – kan bij 60% van de Belgische internetwinkels, Maestro kan bij 49%.
Naast de online betalingssystemen zoals PayPal (54%) en Ideal (46%), is online banking sterk ingeburgerd als betalingsmethode.
Onlangs is tevens de benoeming bekendgemaakt van medeoprichtster Carine Moitier als Director van BeCommerce. BeCommerce treedt met deze aanstelling opnieuw in de voetsporen van de Nederlandse collega’s van Thuiswinkel.org die met Wijnand Jongen ook een vertegenwoordiger van de e-commerce sector aan het roer hebben. Carine Moitier is oprichter/CEO van Bivolino.com en bestuurslid van Thuiswinkel.org. Ook werd eerder naar het voorbeeld van Thuiswinkel.org, met Patricia Ceysens een politiek actief persoon als voorzitter aangesteld om een succesvolle uitbouw van de organisatie te realiseren.