Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Afgelopen
week werd duidelijk dat de Vlaamse pers op een kantelpunt staat.
Ontslagen bij De Morgen, De Standaard en later ook bij de Vmma geven
aan dat uitgevers het steeds moeilijker krijgen om het verlies in
krantenadvertenties te compenseren met inkomsten uit het internet. Dat
de crisis globaal is bleek toen enkele dagen geleden de Los Angeles
Times opschorting van betaling aanvroeg, terwijl de New York Times haar
hippe hoofdkantoor aan de 8th Avenue in Manhattan als onderpand moest
geven voor een lening van 225 miljoen, die moet helpen het hoofd te
bieden aan de in 2009 verwachte geldproblemen. Blijkbaar vertrouwt
niemand er nog op dat kranten in staat zullen zijn de omslag naar het
digitale tijdperk te maken.
Vandaag publiceert de Financial Times interessante cijfers over de
verhouding tussen de inkomsten uit de papieren krant en de
onlineversie. De cijfers zijn afkomstig van de New York Times, een van
’s werelds grootste titels en Amerika’s meest bezochte krantensite.
Daaruit blijkt dat de internetadvertenties amper 22% van de
operationele kosten dekken. Sterker nog, de 20,3 miljoen unieke
bezoekers die de site maandelijks gebruiken genereren amper 1,22 dollar
(€ 0,92) per maand/bezoeker; een fractie van wat een abonnee op de
papieren krant opbrengt. Indien de krant break-even zou willen spelen
op haar kosten zou ze viermaal meer unieke bezoekers over de vloer
moeten krijgen, zouden de internetadvertentietarieven viermaal hoger
moeten liggen of een combinatie van beiden. Nog meer consolidatie lijkt
dus onvermijdelijk.
Meer over dit onderwerp leest u in de column: Als het niet in de krant staat, vindt u het waarschijnlijk nergens [Waarom het ontslaan van journalisten een slecht idee is]