Redactie Belgiancowboys - bereikbaar via redactie [at] belgiancowboys.be
Online
media hebben een nieuwe generatie van paparazzi gecreëerd, waarbij één
gsm-beeld of video-opname de carrière van een beroemdheid op één slag
in gevaar kan brengen of zelfs vernietigen. Dat zegt de Amerikaanse
publicist Eddie Rhodman naar aanleiding van de publicatie van een foto
op de cover de Britse tabloid News of the World van Olympische
recordzwemmer Michael Phelps, terwijl die op een houseparty van een
waterpijp zat te genieten. De foto is inmiddels de hele media en het
hele internet rondgegaan. Rhodman stelt dat ook atleten en elke
publieke figuur zich aan dezelfde behandeling kunnen verwachten als de
beroemdheden uit film en televisie al jarenlang van paparazzi moeten
verduren. Maar daarbij werden volgens Rhodman nog bepaalde regels
gerespecteerd.
“Met hun sportieve en zuivere imago zijn atleten bijzonder
kwestsbare slachtoffers van deze technologisch uitgeruste online
paparazzi,” aldus Rhodman tegenover de krant The New York Times.
“Overal waar een beroemdheid komt, staat er iemand op uitkijk.” Eerder
werden daar ook al onder meer de Amerikaanse football-vedetten Ben
Roethlisberger en Matt Leinart en basketter Shaquille O’Neal daarvan
het slachtoffer. Op het internet werd daarvoor zelfs de website
DrunkAthlete.com voor gecreëerd. In het verleden werden foto’s van
dergelijke houseparties volgens de krant nooit verspreid, maar nu
iedereen een smartphone op zak heeft, is alle controle weggevallen.
Niemand kan die gelegenheidsfotografen beletten dergelijke beelden op
het internet te plaatsen.
“Er is hier geen redactieteam meer dat beslist of materiaal al dan
niet geplaatst zal worden,” zegt ook de Amerikaanse jurist Jeff
Liebenson, gespecialiseerd in digitale media en entertainment. “De
traditionele media hadden hun eigen gedragscode en een aantal normen,
maar nu is iedereen uitgever geworden. Manny Acta, manager van
baseballclub Washington Nationals stelt dat niemand nog zichzelf kan
zijn, maar altijd op zijn hoede moet zijn. Atleten weten niet meer wie
ze nog kunnen vertrouwen. Een aantal gevoelige locaties, zoals
nachtclubs, verbieden hun publiek nog camera’s mee naar binnen te
nemen. Zelfs de opnames van geaccrediteerde fotografen worden
gecontroleerd voor ze vertrekken. Maar gsm-toestellen ontsnappen toch
nog altijd aan controles.
Steeds meer mensen beseffen de bijval die ze met dergelijke beelden
kunnen losweken. “Ik ben niet geïnteresseerd in hartverwarmende
sportprestaties,” geeft Matt Ufford, oprichter van de weblog With
Leather, aan. “Ik spot met atleten en ik pik er gewoonlijk diegene uit
die in de tabloids verschijnen. Ik probeer atleten uit te kiezen
omwille van hun levensstijl of verkeerde keuzes.” De atleten kunnen
zich naar eigen zeggen ook weinig verdedigen tegen dit soort
praktijken, zelfs al klopt de gelegenheidsverslaggeving niet. Eens het
gerucht is gelanceerd, is het kwaad geschied.
Gebaseerd op: Managing21]