Algemeen05.09.2008

Muziek en geluid kunnen koopgedrag beïnvloeden


Muziek en geluid kunnen koopgedrag beïnvloeden

Muziek in winkels kan een grote invloed hebben op het
aankoopgedrag van consumenten. Tenminste, als de muziek goed aansluit op de
lifestyles die een bepaald product omringen. Volgens Daniel Levitin, voormalig
muziekproducer en thans neurowetenschapper, is het een ongelijke strijd die in
het nadeel van de consument beslist wordt.

Levitin is
hoofd van het Laboratory for Music Perception, Cognition and Expertise aan de McGill University
te Montreal en
auteur van `This Is Your Brain on Music`.
Volgens Levitin bezit muziek
het vermogen om bepaalde emoties op te roepen en chemische processen in de
hersenen te stimuleren die affiniteit veroorzaken. Met mensen, maar ook met
producten of merken. Het gebied in de hersenen waar muziek verwerkt wordt,
regelt namelijk ook de fysieke en psychische responsen op externe stimuli.
Volgens wetenschappers verklaart dat de invloed van muziek op gedrag.

Toch zijn gedragsbeïnvloeding door middel van muziek en de
impact hiervan op de bottom line van een onderneming moeilijk kwantificeerbaar.
En datzelfde geldt voor de wetenschappelijke discipline die zich hiermee
bezighoudt. Wat wel als een paal boven water staat, is dat slechte muziek een
negatief effect kan hebben op een winkelend publiek.

Maar niet enkel muziek beïnvloedt het koopgedrag van
klanten, ook het geluid dat een product maakt is van belang. Daaarom Ook maken fabrikanten
van consumentenproducten steeds vaker gebruik van sounddesign om de mening van
klanten over producten te beïnvloeden. Zij voegen geluid toe aan apparaten,
omdat consumenten het vertrouwenwekkend vinden wanneer een apparaat het juiste
geluid maakt.

Volgens psycho-akoesticus Gerhard Thoma letten consumenten
bij de aankoop van een auto vooral op het uiterlijk en het geluid dat de auto
maakt. Thoma werkt voor BMW, dat al sinds 1991 sounddesign toepast bij het
ontwerp van zijn wagens. Ook voor andere productgroepen wordt steeds meer
aandacht besteed aan sounddesign, om de consument ook met geluid te beïnvloeden
in zijn mening over een product. Elif Özcan doet aan de TU Delft onderzoek naar
sounddesign en het effect dat geluiden die producten maken hebben op de
menselijke geest.

Özcan hoopt zo een wetenschappelijke basis te leggen voor
sounddesign en ontwerpers een handreiking te geven voor verdere ontwikkeling.
Özcan stelde ook een bibliotheek samen van industriële geluiden, ontwerpers
kunnen die gebruiken bij hun sounddesign. Fabrikanten koppelen geluiden ook aan
een merk of product, om zich herkenbaar te maken.

[bron: Financial
Times – nrc.next]