Algemeen11.08.2008

Meer dan duizend merkproducten in één televisieweek


Om
de twaalf minuten komt er op de Vlaamse televisie een merkproduct in
beeld. Dat blijkt uit de masterproef van Marijke Wouters van het
departement toegepaste economische wetenschappen aan de Universiteit
Antwerpen. Voor welke product placement er al dan niet betaald is door
adverteerders, kon door de onderzoekster niet achterhaald worden.

Mijn%20restaurant3

Maar
wel blijkt dat er bij de commerciële zenders veel meer merkproducten te
zien zijn dan bij de openbare zenders. VT4 en VTM zijn de koplopers,
terwijl Canvas en Ketnet het minst actief zijn met product placement.
De onderzoekster merkt wel op dat de concentratie product placement in
Vlaamse televisieprogramma’s groter is dan in Amerikaanse. Op een week
tijd noteerde ze 1.020 merkproducten in 358 televisieprogramma’s. Drie
vierden van die merkproducten worden middelmatig tot zeer prominent in
beeld gebracht. (MH)

[Bron: De Standaard]

De afbeelding is van het VTM-programma ‘Mijn Restaurant’. Op de achtergrond ziet u reclame voor het champagnemerk Canard-Duchêne