Algemeen03.11.2008

Meer dan 2 miljoen Belgen actief op sociale netwerken


Meer dan 2 miljoen Belgen actief op sociale netwerken

Vier op tien volwassen surfende Belgen, ruim 2,2 miljoen,
behoort tot minstens één sociaal netwerk. Het meest gekende en gebruikte
sociaal netwerk bij volwassenen in België is Facebook, gevolgd door LinkedIn en
Netlog. Vaak zien we dat surfers een onderscheid maken tussen netwerken voor
privé en professionele doeleinden. Consumenten ervaren dat bedrijven sociale
netwerken gretig gebruiken als advertentiekanaal. Het Verenigd Koninkrijk ligt
op vlak van gebruik van sociale netwerken ver voor op België en Nederland. Dit
alles blijkt uit een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting rond de
bekendheid en het gebruik van sociale netwerken in België, Nederland en het
Verenigd Koninkrijk.

Facebook is het
populairste sociaal netwerk in België

4 op de 10 surfende Belgen, 2,2 miljoen, behoort tot
minstens één sociaal netwerk. Het meest gekende sociale netwerk bij de
Belgische surfers is Facebook (72% bekendheid). Een op drie surfers (29%) is
ook effectief geregistreerd op Facebook, waardoor deze site meteen het
populairste sociaal netwerk van België is bij de 18 plussers.

Op de tweede plaats komt LinkedIn: 24% geeft aan dit netwerk
te kennen en 16% maakt er gebruik van.

Netlog is het derde meest gebruikte sociaal netwerk in
België. 14% van de volwassen Belgische surfers gebruikt het, 44% kent het.

MySpace is weliswaar goed gekend (70%), maar slechts 8% van
de surfers maakt er gebruik van. Plaxo kent hetzelfde aantal gebruikers (7%),
maar is veel minder gekend (11%).

1 op de 5 Belgische internauten behoort tot 2 of meer
sociale netwerken. Vaak zien we dat surfers een onderscheid maken tussen hun
privé en professionele online netwerken. Facebook, Netlog en MySpace zijn de
sociale netwerken die eerder voor privédoeleinden gebruikt worden. Deze
netwerken worden ook meer door jongere surfers gebruikt (18-30). LinkedIn en
Plaxo wordt vooral binnen en professionele context gebruikt door hun leden.
LinkedIn wordt meer door mannen gebruikt dan door vrouwen.

 

Adverteren op sociale
netwerken gevoelig?

Bedrijven gebruiken de populariteit van deze sociale
netwerken om met hun doelgroep in contact te komen. Consumenten ervaren dit
vooral als het plaatsen van advertenties (67%) en het aankondigen van events
(52%). In mindere mate denkt men aan het creëren van merkgroepen (31%), het
echt communiceren met consumenten (16%) en het creëren van virtuele figuren
rond advertentie-iconen (16%). Consumenten zijn zeer gevoelig voor wat
bedrijven op sociale netwerken doen. “We merken dat consumenten niet willen dat
bedrijven hun digitaal platform zouden „misbruiken‟ om te adverteren.
Belangrijk is dus dat marketeers goed nadenken op welke manier ze communiceren
in de sociale netwerken. Wij voelen bij veel van onze klanten de behoefte om
„iets‟ te ondernemen op een sociaal netwerk maar vaak weten bedrijven niet hoe
te starten. Consumenten willen meer en meer dat merken zich gedragen als mensen
en niet zozeer als een bedrijf, een hele uitdaging voor de klassiek geschoolde
marketeer”, aldus Steven Van Belleghem, managing partner bij InSites
Consulting.

Het Verenigd Koninkrijk ver voor op België en Nederland

Op
vlak van het gebruik van sociale netwerken op het internet scoren België en Nederland
zo goed als gelijk met 4 op de 10 surfers die gebruik maakt van deze
platformen. In het Verenigd Koninkrijk maakt inmiddels al een grotere groep
(liefst 66% van de surfende bevolking) deel uit van minimum één sociaal
netwerk. Over de drie landen heen zijn MySpace & Facebook veruit de meest
bekende sociale netwerken, beiden vooral voor privé doeleinden gebruikt.
Opvallend is dat deze twee netwerken veel minder bekend zijn in Nederland. Het
meest privé gebruikte sociaal netwerk daar is Hyves, 1 op 4 van de surfende
volwassen Nederlanders (24%) is hier lid van. Dit netwerk richt zich volledig
op de Nederlandse markt en is dus amper gekend in België of het Verenigd
Koninkrijk.

Het onderzoek van InSites Consulting toont aan dat het
gebruik en de penetratie van online sociale netwerken in België en Nederland op
korte termijn nog aanzienlijk zal groeien. Ongeveer 1 op 3 van de Belgische
(33%) en Nederlands (29%) surfers geeft aan er in de toekomst meer gebruik van
te maken voor privédoeleinden. De verwachte groei in professioneel gebruik ligt
lager en blijft beperkt tot 1 op 4 surfers in België (23%) en Nederland (23%),
en 13% in het Verenigd Koninkrijk .